hits

september 2016

Den meningslse islamdebatten

Illustrasjonsfoto: Carina Johansen / NTB Scanpix

For noen uker siden sa Jon Hustad at han var drittlei islam-debatten. Jeg deler hans synspunkt. Vi er nok alle drittlei denne meningslse debatten, men det finnes dessverre ingen vei utenom. Niqab-debatten, burkini-debatten og homofili-debatten viser at kritikk av islam, muslimer og ukultur ikke kan gjres uten en stor kostnad.

Her sparer man ikke p kruttet, alt fra trusler til mindre hyggelige beskrivelser serveres p et slvfat, av bde kvinner og menn. Veldig mange av disse individene har en ting til felles, de er muslimer eller har en innvandrerbakgrunn fra et muslimsk land. Det er heller ikke noen hemmelighet at disse individene finner grobunn for sine holdninger i islamsk lre.

Nr individer som Noman Mubashir velger st frem med sin legning, blir de utsatt for sjikane. Nr politikere som Abid Raja velger kritisere niqab-bruk blir de truet. Og nr mennesker som Iqra Aftab velger stille kritiske sprsml om ukulturen i enkelte minoritetsmiljer, blir de latterliggjort og uthengt.

Dersom man ser nrmere p hvem som bidrar til denne trakasseringen s ser man et mnster, et til dels ufravikelig mnster. De fleste som str for truslene, sjikanen og ydmykelsene er individer som er muslimer. Det er troende individer som anser sin tro og kultur angrepet, eller som de sier selv "det bringes skam over deres kultur".

Det som tilsynelatende svir mest for disse proteksjonistene, er nr individer p innsiden av disse ukulturene velger knuse mytene om den perfekte kulturen eller religionen

Selv med dette for ye s vil nok enkelte fortsatt pst at det hverken er noe feil med islam eller ukulturen som finnes i deler av denne religionen. At islam er perfekt, og at det er "enkelte" muslimer som har feiltolket den. At wabistene og salafistene har misforsttt islam.

Programmet "Ekkokammeret" tok det hele til nye hyder. I sken p vise hvordan man blir radikalisert delte journalister noen islam- og innvandringskritiske innlegg. Journalisten vget seg langt utp nr han delte et innvandringskritisk innlegg av Kjetil Rolness. Alle disse radikale handlingene resulterte i at folk ikke ville spise lunsj med ham p jobben, og at hans familie ble bekymret.

I den virkelige verden, langt unna NRKs trygge lokaler velger andre "radikale" individer kritisere ukulturer innen minoritetsmiljer og andre kritisere islam. Det er ogs de som er bekymret for hvorvidt vi klarer integrere alle like godt. Disse menneskene opplever betydelig mer enn at kolleger, venner og familie ikke vil spise lunsj med dem, eller ikke liker dere statusoppdateringer. Mange av disse blir sjikanert og uthengt.

Enda lenger unna de trygge omgivelsene i NRKs lokaler og Norge blir folk drept for religionskritikken de retter mot islam og ukulturene forbundet med deler av denne religionen. Den siste i denne rekken er den jordanske forfatteren Nahed Hattar som publiserte et par tegninger av profeten Muhammed.. Dette drapet er mest sannsynlig utfrt av de rettroende muslimene.

Situasjonene jeg beskriver over er grunn nok til ikke la islam-debatten og debatten om ukulturer i de muslimske miljene ligge, selv om man er drittlei. I mte med intoleranse innser vi at toleranse har sine grenser. Vi kan ikke fortsette mte intoleranse for grunnleggende verdier i et samfunn med overdreven toleranse, vi har erfart at dette ikke gir effekt.

Konspirasjons-teorier og halalkjtt

Krisene str i k for Islamsk Rd Norge (IRN), en paraplyorganisasjonen for islamske trossamfunn med ca 82 000 medlemmer spredd over hele landet. Frst ble organisasjonens generalsekretr Mahtab Afsar avskjediget etter en opprivende konflikt med styret, deretter ble styret presset til g av etter press fra Afsars stttespillere. Kulturdepartementet grep inn og frs pengesttten til et nytt styre er p plass.


 

For noen dager siden kom det frem at imam Zulqarnain Sakandar Madni er valgt inn i som leder for valgkomiteen for et nytt styre. Han er utdannet ved islamske universitetet i Medina i Saudi-Arabia, men har ogs gjort seg bemerket utenfor moskeen med konspirasjonsteorier om at USA og helst jdene selv sto bak angrepet p World Trade Center 11. September i 2001. 

I et foredrag som fant sted i 2008 i regi av Islam Net uttrykte han at 9/11 var en konspirasjon. Han begrunnet det med at det var 4000 jder borte fra tvillingtrnene p denne dagen. Han mente mediene m ha visst om dette, og var en del av konspirasjonen for gjre livet surt for muslimene. 

For fylle tomrommet etter den omstridte Afsar, var Kebba Secka konstituert som midlertidig leder for IRN. 

Han er heller ingen ukjent skikkelse i verken IRN eller i norsk offentlighet. Den utdannede barnevernskonsulenten var blant annet  medlem av Kjell Magne Bondeviks verdikommisjon p 1990-tallet, da ogs i kraft av sin stilling som leder av IRN. Det tok imidlertid brtt slutt da det for skjult kamera i 2000 ble avslrt at han oppfordret til kjnnslemlestelse av smjenter. 

Uansett hvor overrasket IRN later til vre, m de ha vrt klar over dette da de konstituerte ham. 


Som om ikke det var nok kan Klassekampen i dag avslre at IRN har tjent millioner p omsetning av halalslaktet kjtt. De skriver at IRN tjener en krone pr kilo solgte halalkjtt, og har en inntekt p ca 2,4 millioner kroner i ret p virksomheten.  IRN har laget et godkjenningssystem der de i egen regi sertifiserer "muslimske halalforretninger". Muslimskeide forretning uten godkjenning blir i tillegg ilagt et et straffegebyr p 10 prosent av omsetningen. 

Om ikke annet s minner virksomheten sterkt om mafialignende aktivitet i andre deler av verden.
 
Det er betenkelig nr vi samtidig vet at IRN anses som en viktig samarbeidspartner for norske myndigheter. IRN mottar blant annet offentlige midler for legge til rette for dialog mellom muslimer og ikke-muslimer og for motarbeide radikalisering. 

Den siste tidens avslringer br vre en vekker for ansvarlige myndigheter, IRNs rolle er fra fr av omstridt blant norske muslimer. Det er mange som ikke identifiserer seg med organisasjonen, eller finner den relevant. Arbeidet med f til en bedre integrering og hindre radikalisering, er grunnleggende viktig for et mangfoldig samfunn. IRN har igjen bevise at de er en organisasjon som p en troverdig mte kan bidra til fremme samarbeid og dialog mellom muslimer og befolkningen forvrig. Med den siste tidens hendelser blir det enda vanskeligere.        

Det er en stor fordel at muslimske trossamfunn har en paraplyorganisasjon som kan representere alle og snakke med n stemme. Men forelpig har muslimene en paraplyorganisasjon som setter alle muslimske trossamfunn i et drlig lys. Derfor br ogs myndigheter og andre dialogpartnere vurdere sitt forhold til IRN.  Medlemsorganisasjoner br ikke finne seg i bli representert av IRN under de gjeldende forholdene. De fortjener bedre representanter.