hits

juni 2016

Vi kan ikke forby hat

I Jren tingrett er en 52 r gammel mann idmt 15.000 i bot for hatefulle ytringer p Facebook.

P Pegida-tilhengeren Merete Hodnes pne Facebook-profil hadde han skrevet at "om vi ekte nordmenn er rettslse likevel, s er det kanskje bare starte jakten p landssvikere og islamistknottene" f det ryddet vekk fra jordens overflate, p en mte".

I 2014 ble den kjente islamisten Ubaydullah Hussain frifunnet for for ha fremsatt trusler mot forfatteren Amal Aden. Etter at hun hadde blitt angrep av to somaliske kvinner p pen gate, skrev Hussain i en debattrd p Facebook at "Jeg er helt enig. De burde absolutt ikke sl henne. De burde ha steinet henne til dde da praktisering av homofili skal straffes med dden. Mtte Allah SWT ta vare p vre mdre som kjemper for Haq og vekke oss brdre som sover!!!".

I retten forsvarte Hussain seg med at han ikke mente det bokstavelig og at det var tenkt skje i et land hvor steining er tillatt - og at dette var sagt i en religist setting.  Retten mente de ikke kunne utelukke at uttalelsen var en utlegning av Koranen.

Som om det skulle ha noe si. Justitia skal vre blind og loven lik for alle. Religise henvisninger, og kulturelle referanser kan ikke frita individet for ansvar. 

I EU er det n lansert en ny norm for sosiale medier og internett. Facebook, Twitter, YouTube, og Microsoft har alt meldt seg for hjelpe til sl ned p "hatefulle ytringer", med et spesielt skarpt ye p "rasisme og fremmedfrykt".

I likhet med Jren tingrett.

Bilde er hentet fra ektenyheter.no

Iflge den britiske forfatteren og journalisten Kenan Malik er ikke begrensning av hatefulle ytringer et effektivt tiltak mot takle fordommer og fremmedhat. Vi lper tvert imot en risiko for stemple visse meninger som illegitime eller umoralske.

Det kan godt hende at 52-ringen har gjort seg fortjent til ekstra oppmerksomhet fra politiet. En kan aldri vite hva folk kan finne p, men ytringene p Facebook burde vrt imtegtt. Ikke anmeldt. Uansett hvor motbydelige de er.

Det hrer ogs med til historien at Ubaydullah Hussain ble dmt for trusler mot to journalister og en forsker. Han ble frikjent for voldsforherligende sttteerklringer til vold og terror begtt av IS, men ble dmt for hatefulle ytringer mot jder. Det ble han senere frikjent for etter anke. Nettopp med begrunnelse i at dette var innenfor rammene av hans ytringsfrihet.

For si det med George Orwells ord. Det handler om retten til ytre det andre ikke liker hre.

nsket om forby hatefulle ytringer er ikke av ny dato. For bedre forst hvilke krefter som er i spill kan en se p historien.

Allerede i 1948 ivret Sovjetunionen for et forbud mot hatefulle ytringer i FNs menneskerettserklring. Nesten 20 r senere, i 1966, ble FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter skrevet og vedtatt av 167 nasjoner. Her blir begrensning av hatefulle ytringer nevnt spesifikt i artikkel 20. Det var mye motstand mot vedta artikkelen. Mange mente at definisjonen av "hat" og "truende" var vag og kunne medfre at enkelte nasjoner ville bruke artikkelen til  begrense yteringsrommet.

For gjre en lang historie kort, s ble artikkel 20 vedtatt i FNs generalforsamling. De som stemte for vedtaket var i stor utstrekning nasjonene i st-Europa, Saudi-Arabia, Haiti, Sudan og Thailand. De liberale vest-europeiske nasjonene og Japan stemte imot.

Enkelte argumenterer ogs for at hatefulle ytringer leder til hatkriminalitet, og dermed ser de en nytte i begrense ytringsfriheten for unng vold mot minoriteter. Undersker gjennomfrt av PEW i 2011 viser at dette ikke er tilfelle. Faktisk er det slik at det er motsatt. I land hvor man legger bnd p ytringer, i form av blasfemilover og lignende, er det strre tillp til sosial uro og vold.

Generelle hatefulle kommentarer kan vre smertefulle for dem som opplever dette som krenkende, men s lenge det ikke dreier seg om konkrete trusler mot enkeltindivider er det beste er mte dem med motytringer og ikke med lovparagrafer.

Krigen mot islam!

Funnene i NOVA rapport 4/16 om "Holdninger til ekstremisme, resultat fra Ung i Oslo 2015", av Viggo Vestel og Anders Bakken, har vakt berettiget oppsikt. Som det gr fram av Aftenpostens oppslag den 15. Juni, viser rapporten at 58 prosent av ungdom mellom 16-19 r tror Vesten er i en krig med islam. Enda mer urovekkende er det at 25 prosent av ungdommene i Skedsmo sier at de sttter de som reiser til Syria for fre vpnet kamp.


IS, eller Daesh, har lenge hatt som bevisst strategi   tegne et verdensbilde der den store konflikten str mellom Vesten og islam, og der Vesten utver vold mot muslimene. Daesh' propaganda er effektiv i rekruttere troende til til kampen mot de onde kreftene i Vesten.

Daesh har hatt god drahjelp i slepphendte vestlige kommentatorer, politikere og journalister som ukritisk har vrt med p beskrive krigene mot Saddam, Taliban, Gaddafi og n ISIL som en krig mot muslimer. 

Da er det kanskje ikke s rart at mange unge, slik som underskelsen viser, tror at Vesten er i krig med muslimer og islamsk kultur. Forestillingen blir forsterket av konspirasjonsteoriene som verserer blant muslimer og muslimsk ungdom, ogs i Norge. Senest under en debatt i slutten av mai 2016 uttalte en muslimsk talsperson "det er en global gruppe som jobber for sverte muslimer og islam".

P lukkede grupper p blant annet Facebook spres lignende konspirasjonsteorier daglig. Etter hendelsen i Orlando gikk talspersoner fra de muslimske miljene ut og argumenterte for at angrepne hadde lite med islam gjre, men terroristen hadde gjennomfrt handlingen fordi han var homofil.

I andre trder er enkelte mest opptatt av undergrave terrorangrepene 11.september 2001, ved ppeke at bygningene kollapset for raskt. Det finnes ogs dem som sliter med innrmme at det finnes en muslimsk terrortrussel mot vesten.

NOVA-rapporten viser tydelig at religion og innvandrerbakgrunn pvirker svarene ungdommene gir. Det er bekymringsfullt og br tas p alvor. Dersom det er disse ungdommenes religionstilhrighet som pvirker deres uttalelser s m vi finne ut hva det er ved religionen, eller ved dem som forkynner den, som medfrer at de har et slikt syn p verden.  

For nyansere dette bildet er det greit se p en rapport som ble lansert av LIM Nettverket (Likestilling, integrering og mangfold). Rapporten ved navnet "Unge norske muslimer - refleksjoner om identitet, religion og ytringsfrihet" (kan lastes ned her)ble lansert i mars 2016, og er basert p samtaler med ti unge norske muslimer.

Intervjupersonene ble blant annet spurt om hva islam betyr for dem og hvordan de forholder seg til det vre norsk. Gjennom disse samtalene kommer det frem andre faktorer som pvirker unge muslimer i Norge. Et av temaene som ble diskutert med intervjupersonene var deres identitet som norsk. Mange mente dette var krevende for dem p grunn av det offentlige ordskifte, men gjennom intervjuet fikk man et mer nyansert bilde av temaet og problemstillingene.

Funnene i NOVAS rapport er urovekkende, men kvalitative tillegg til en slik rapport kunne ha gitt et mer nyansert inntrykk og en bedre pekepinn p hvilke utfordringer vi trenger ta tak i frst.

 

Hatet mot homofile i islam

Hatet mot homofile i islam

Terroren har igjen rammet uskyldige i Vesten. 53 mennesker er drept p nattklubben "Pulse", et utested for homofile i Orlando, Florida. Gjerningsmannen, Omar Mateen, er en muslimsk mann som skal ha sverget troskap til den islamske staten IS, ogs kjent som Daesh.

Den 21. mai i r gikk Daesh' talsmann Abdul Mohammad al Adnani ut og appellerte til muslimer om gjennomfre aksjoner og ramme dem som sttter kampen mot Daesh. Talen er ikke til ta feil av, de vantro skulle rammes over alt der det lar seg gjre, og med alle midler.

"Det finnes ingen uskyldige i korsfarerlandene", kunngjorde talsmannen.

Hendelsen i Orlando
Foto: Hkon Mosvold Larsen/Scanpix

"Den aller minste handling du gjennomfrer i deres (de vantro) land er bedre og mer verdifull for oss enn den handling du kunne ha gjennomfrt sammen med oss her (i den islamske stat). Dersom dere hadde hpet p n oss, nsker vi heller vi vre i deres plass slik at vi kan ramme korsfarerne dag og natt"

Talen er i god Daesh-stil fylt til randen av referanser til hadithene og koranen. Daesh skulle ramme Vesten i muslimenes fastemned Ramadan.

Nattklubben "Pulse" i Orlando er innenfor kategorien av det som i sikkerhetsterminologien beskrives som et "mykt ml", et ubeskyttet objekt der en kan forrsake stor skade og sjokkeffekt.

Det kan like gjerne vre et mlrettet angrep mot de homofile og LGBT-miljet.

Det er ingen hemmelighet at homofili ikke er akseptert i Islam, og underskelser viser at mange muslimer i Vesten er imot at homofile fr praktisere sin legning. En forskningsrapport fra Pew Research Center i Washington DC viser at 45 prosent av muslimer i USA aksepterer ikke homofili, og mener at det skal ikke oppmuntres til homofili. Pew understreker likevel at dette er en forbedring fra den forrige underskelsen i 2007, da det sto enda verre til. Tallene over er ikke unike for USA. I et land som Storbritannia ser vi lignende resultater. Om lag 52 prosent av muslimene i Storbritannia mener at homofili br forbys, 47 prosent mener at  homofile er uegnede som lrere.

I Saudi Arabia og Iran blir homofile halshugget og hengt. Flere andre muslimske land har ogs ddsstraff for homoseksuell adferd.

Siden opprettelsen av den islamske staten i Irak og Syria 2014, har Daesh kastet dusinvis av homofile fra hustak. Andre har blitt steinet til dde.

Handlingene er rettferdiggjort i koranen og i islamsk tradisjon.

Muhammeds frste etterflger, Abu Bakr, lot en homoseksuell mann bli brent p blet. Den fjerde kalifen, Muhammeds snns svigersnn, Ali, beordret en mann som hadde seksuell omgang med en ung gutt bli kastet fra minareten p en mosk. Han dmte andre til dden ved steining. En av islams tidligste lrde Ibn Abbas (dd 687) anbefalte som passende straff frst kaste den dmte fra den hyeste bygningen i byen og deretter steine ham.

Interessant nok gjr dagens kalif og lederen for Daesh, Abu Bakr al-Baghdadi (som er vel bevandret i islams lre),  et unntak for hellige krigere i felt. Han skal angivelig ha utstedt en fatwa i 2015 som tillater Mujahedeen "nyte" unge gutter om kvinner ikke er tilgjengelige.

Den prominente lrde og styrelederen for Fiqh (Islamsk lov) Council of North America, Muzammil H. Siddiqi har sagt at "homoseksualitet er en morlasksykdom og en synd". Folk erverver disse onde vanene p grunn av manglende veiledning og opplring."

Det har i det hele tatt vrt liten vilje spore hos muslimske ledere i Vesten til ta et oppgjr med den utstrakte homofobien som eksisterer blant muslimer og i muslimske land.

Den som leser kommentarenefeltene hos nyhetskanalen al-Jazeera de siste to dagene vil raskt finne ut at gjerningsmannen har sttte hos mange muslimer. Flere anser handlingene som "en straff fra Allah", eller "er en gave fra ISIS".

Det er ingen tvil om at terroren i Orlando er utfrt i islams navn, og at gjerningsmannen hadde en religis motivasjon. .

Alt det som er skrevet over tatt i betraktning, kan man pst at volden er utfrt i islams navn, Dessverre mener enkelte prominente samfunnsdebattanter at det nevne gjerningsmannens intensjon og motivasjon er feil. Man br vel helst ikke snakke om slikt. Videre er det enkelte som insinuerer at de som kritiserer denne handlingen og ikke andre voldshandlinger er opportunister.

De som fortsetter benekte at disse handlingene er religist motivert gjr seg selv og samfunnet en bjrnetjeneste. Vi m erkjenne det faktum at terror i islams navn er en reell trussel. Bare da kan vi finne tiltak for bekjempe den. Muslimer og ikke-muslimer i fellesskap.