hits

februar 2017

Feminisme nr det passer seg

Sveriges handelsminister Ann Linde under et mte i Iran i midten av februar.  Foto: Ebrahim Noroozi/AP

Den svenske feministregjeringen har ftt mye hard kritikk etter sitt besk i Iran. Bildene av den hijabkledde handelsminister Ann Linde, og smmelig tildekkede kvinnelige svenske regjeringsmedlemmer p rad og rekke foran president Hassan Rouhani fikk det til koke p sosiale medier. Fullt fortjent.

Bare en uke tidligere hadde visestatsminister, Isabella Lvin, postet en hilsen fra Sveriges feministregjering med et tydelig spark til USAs president Donald Trump og hans mannsdominerte mannskap p Twitter. Fullt fortjent det ogs, men nr de i de ene yeblikk velger latterliggjre en vestlig leder og senere unnlater utfordre en nasjon som systematisk undertrykker kvinner s blir det hele noks hult.

Norske feminister mener kritikerne av Ann Linde er skinnhellige. Dem om det.   

De svenske feministenes doble standarder skjrer i ynene. Forskene p bortforklare opptredenen i Iran med et slags when in Rome.., m vre et stjerneeksempel p det som p engelsk kalles the soft bigotry of low expectations; vi kan ikke forvente mer av ledere i muslimske land. Det er jo tross alt deres kultur, og man fr bare innrette seg.

Det er en oppfattelse der ute om at det er en enten eller lsning. Enten m kvinnene som reise til land som Iran blindt innrette seg etter landets diskriminerende lover og regler, ellers s m det delegasjonene utelukkende best av menn. Det er fullt mulig utfordre det iranske prestestyre p andre mter. Dersom menneske- og kvinnerettigheter er viktig s kan man velge opprettholde boikotten av Iran, eller mte den iranske delegasjonen i et europeisk land.

Andre har analysert seg frem til at den vestlige boikotten ikke har hatt nsket effekt p det iranske regimet. Dette er i beste fall en sannhet med modifikasjoner Sanksjonene hadde effekt og var med p tvinge regimet til forhandlingsbordet. Sanksjonene har vrt mlrettede og truffet der det gjr mest vondt.

Dette har den verste leder Ali Khamenei langt p vei innrmmet i sine taler, selv om han har beskrevet Iran som et offer for urettferdig behandling har budskapet vrt krystallklart. P grunn av sanksjonen har det iranske regimet innsett verdien av handel med en mer stabil handelspartner. Disse partnerne er blant annet land som Sverige.

Til tross for all retorikk er Iran ekstremt avhengig av denne handelen, og minst av vestlig teknologi. Uten den vil store deler av iranske industri, spesielt petrokjemiskindustri og det prestisjerike atomprogrammet, stoppe opp. Noe som til sier at trusselen om fravr av handel er tilstrekkelig til f Iran til forandre kurs, ogs innen kvinne rettigheter.

Sverige har forvrig en lang tradisjon for drive handel med prestestyret. Lenge fr de sosialdemokratiske feministene inntok regjeringskontorene, fikk det iranske regimet tilgang p overvknings- og jammeutstyr fra svenske Ericsson. Dette utstyret ble brukt til kneble ytringsfriheten og overvke dissidenter. 

I skarp kontrast til de tildekkede kvinnelige svenske regjeringsmedlemmene, klarte det. Det internasjonale volleyballforbundet (FIVB), gjennom true med avlyse en strandvolleyballturnering p den iranske ya Kish, tvinge regimet til tillate kvinnelige tilskuere p tribunene.

For gjre sirkuset komplett valgte Magdalena Andersson og noen av hennes kvinnelige regjeringskolleger posere i hatt for vise at hatt og hijab i og for seg ikke er s veldig forskjellig. Det sier litt om forstelsen man har for det som skjer i verden. Dette stuntet vakte stor irritasjon hos Masih Alinejad som lenge har jobbet hardt iranske kvinners rettigheter. Hun er administrator p Facebook-siden My stealthy freedom, Alinejad skrev et krast innlegg p Facebook-siden der hun stilte seg meget kritisk til Anderssons stunt. 



Det skal ogs nevnes at representanter fra det iranske UD og handelsdepartementet deltok p en mottakelse p den svenske ambassaden kvelden etter at handelsavtalen var signert. Da var det ingen hijaber i sikte. (Ambassaden er riktig nok anse som svensk jord).

When i Rome do as the romans, eller det en generell unnfallenhet nr det gjelder andre "kulturer"?

Spass skal du tle

Flere lurer p hvorfor jeg er skeptisk til legitimere religise ledere i det muslimske miljet i Norge. Et av mine ankepunkter har vrt deres religise og moralske ststed. De uheldige utspillene til Forsvarets "felt-imam", Najeeb-ur-Rehman Naz, bekrefter min skepsis.

I en artikkel som er p trykk i dagens Vrt Land gir Forsvaret felt-imam rd og veiledning til ei som er tvangsgift og sker rd om skilsmisse. Dette skjer p Wolrd islamic missions hjemmeside. Slik svarer han den tvangsgifte kvinnen, som nsker skille seg:

 


 

"Men, nr du en gang har akseptert dette ekteskapet ved inng pakten, uansett ved tvang eller med vilje, s er du forpliktet, i lik linje med mannen din, til respektere ekteskapets plikter og ansvar."

Videre ramser han flgende:

1. "Den beste iflge islam er at du prver leve sammen med mannen din. Du m gi ham den respekt og kjrlighet han fortjener som din ektefelle." Rdet begrunnes med flere sitater fra Koranen.

2. "Men om dette ikke lar seg gjre, selv etter at dere har vrt gift i mange r, og du ikke klarer holde deg til de grensene sharia har fastsatt, s er det bedre for deg ske om skillsmisse."

Det er alts slik at er du tvangsgift s skal du "take the pain" og holde ut. Dersom du til tross for denne veiledningen ikke orker leve i et tvangsekteskap s kan du alltids kreve skilsmisse. Det er da viktig huske at du bryter sharia.

Det ser ut til vre en viss misforstelse nr imamen skriver flgende: "nr du en gang har akseptert dette ekteskapet". Som kjent er tvangsekteskap et frivillig valg. Like frivillig som nr man utsettes for andre typer tvang og overgrep.

Det skrives videre at kvinnen bryter sharia dersom hun velger skilsmisse. Hun bryter alts et sett med lover som ble skrevet nr folk fortsatt kjpte og solgte kvinner som slaver p markedet. Et sett med lover som er basert p koranen og hadithene.

Koranen er en bok som er basert en penbaring som profeten forteller om, og hadithene kan best beskrives som en rekke historier som forteller om sistnevnte profets liv. Disse historiene er da skrevet av hans flgesvenner mange r etter at han dde. S om de er sanne eller ei kan ingen bekrefte eller avkrefte.

Kvinnen som bor i et av de mest likestilte samfunnet i verden fr rd basert p eldgamle og utdaterte lovtekster. For gjre vondt verre s pfres hun drlig samvittighet dersom hun skulle ta ut skilsmisse.

Skal man frst gi rd s kan man etterstrebe gjre det basert p humanistiske verdier, basert p landets lover. Alts rett lede folk til flge lovene i landet, ikke lovene til noe eldgammelt og utdatert.
 

Med slike rollemodeller og veiledere s trenger ikke unge muslimer frykte s veldig mye annet.

Det finnes selvflgelig imamer der ute som gir bedre rd og er mer opptatt av individenes beste.