hits

Skammelig tkelegging

Etter ha sett Debatten  p NRK 19. oktober 2017 har jeg ftt et inntrykk av at sosial kontroll og reskultur handler om barneoppdragelse. At det fortelle ungene hvor mye sjokolade de skal spise eller at de m gjre lekser er sosial kontroll. Dette er en selektiv tilnrming til problemstillingen. 

Det kan fremst som det  er vanskelig forst fenomenet sosial kontroll. Det blir spesielt fremtredende nr man hrer talspersoner for den muslimske befolkningen bagatellisere sosial kontroll og reskultur som et ungdomsopprr, og sammenligne det med barneoppdragelse. 

La oss f p det rene at den sosiale kontrollen vi her snakker om ikke handler om oppdragelse, dannelse eller sosialisering i den forstand vi nsker i Norge. Det handler om begrense og redusere enkeltindividets handlingsfrihet i en grad som vanskelig lar seg forene med god og aktiv deltagelse i det norske samfunn eller er i trd med norske verdier. 

Det er viktig presisere at sosial kontroll og reskultur ikke er et sr-islamsk fenomen. Dette fenomenet er utbredte i store deler av Midtsten, uavhengig av religion. Det er ogs utbredte i Sentral-Asia og det asiatiske subkontinentet, Pakistan, India, Bangladesh og tilsttende land i dette omrdet. Samtidig er det ikke til stikke under en stol at fenomenet slik vi kjenner det i Norge i dag, i hovedsak er knyttet til minoriteter med bakgrunn fra den muslimske verden.

Det er flere som forsker unng denne noe krevende sannheten. Det er tydelig at det er enklere snakke om "ungdomsopprr", eksotifisering, oppdragelse og majoritetsbefolkningens syns p muslimske kvinner. Slik Bde Bushra Ishaq og Lena Larsen argumenterte p NRK 19. oktober.

Selv om sosial kontroll og re eksisterer i de fleste samfunn, kommer den til syne p forskjellige mter. Dette skyldes i stor grad behovet for ivareta ren.

I vestlige samfunn, hvor vi i stor grad lever og bedmmes som individer og vre liv i liten grad er belemret med familiens forhistorie, har vi lite behov for forsvare familiens navn, rykte og "re". 

I kollektivistiske samfunn hvor man i stor grad dmmes ut i fra familiens gode navn og rykte, er man i strre grad avhengig av forsvare familien mot skam, og brudd p denne bermte reskodeksen. Det som er verre enn selve bruddet er at handlingen gr ustraffet. Derfor ser vi fra tid til annen resrelaterte handlinger, og i ytterste konsekvens resvold og resdrap. 

Enkelte vil ogs ha det til at dette handler om kjnn, og at muslimske kvinner er undertrykt og m reddes. Ogs her har vi en vei g i forst fenomenet. Dette handler ikke kun om kjnn, men det er i strre grad knyttet til kulturen, og oppfattelsen av kjnnsroller. 

I en underskelsen fra 2017 gjennomfrt i flere land i Midtsten og Nord-Afrika fremkommer det at 61,1 prosent av kvinnene og 69,4 prosent av mennene forventer at menn skal vokte over eller vre en slags verge for kvinnelige familiemedlemmer.

Et annet interessant punkt i samme underskelse er at gutter og menn anses for vre ansvarlige for de kvinnelige familiemedlemmenes oppfrsel. 64,3 prosent av menn og 56,5 prosent av kvinnene mener dette.

Selv om det her fremkommer ganske s klart at det er menn som blir ansvarliggjort for ivareta familiens "re", viser underskelsen at kvinnene er enig i denne fremstillingen. Det stilles ogs forventninger til at menn og gutter skal hndheve denne ukulturen.  

Det er p mange mter guttenes eller mennenes rolle ivareta slektens gode navn og rykte. Det er her problemet oppstr, og det her vi faller av nr vi reduserer debatten til opprr, barneoppdragelse eller kvinneundertrykkelse. 

Det handler om en ukultur som starter i det sm. Det handler om den kollektivistisk dynamikk som opprettholder mnstre som gjr enkeltindivider ufrie og i ytterste konsekvens kan koste dem livet nr slekten m gjenopprette ren. Det er derfor utrolig viktig ikke bagatellisere og fragmentere debatten, slik at det hele reduseres til opprr fra enkelt individer eller fra noen f undertrykte kvinner. Det er viktig at man snakker om reell sosial kontroll og reskultur. Dersom man ikke gjr dette mister debatten troverdighet.

Vi m ogs ta innover oss at gutter og menn ogs er utsatt for sosial kontroll.  

Det handler om endre en tankegang i en minoritetsgruppe, og jeg applauderer de unge jentene og guttene som tr st frem og fortelle om sine erfaringer. Det er den eneste mten vi kan f riktig fokus p komplekse utfordringer. 

22 kommentarer

Ptvingene gjester blir sjelden,lange besk.spesielt ikke nr det forandrer vertens kultur,levesett og konomi.

Morten Archer

Morten Archer

Nei, Judas, dette er ikke bevis p at det du kaller mulitkultur er ddfdt. Det er tvert i mot bevis p at viktige ting diskuteres, at det skjer en positiv utvikling og at det i innvandrermiljene finnes sterke, talefre personer som kjemper for vre vestlige verdier.

Judas ser beviser overalt :-)

Problemet er ogs stort i mange kristne miljer.

Roger Haugland

Roger Haugland

For noe vs ! Dette er da ikke noe stort problem i mange kristene miljer !

Jeg er ikke overrasket at NRK fikk dette til bli oppdragelse og hvor mye gotteri de unge skulle f lov til dytte i seg.

Serise vanskelige emner br ikke tas opp i NRK. De er ikke kvalifiserte til se at en sak kan ha to sider.

Til MORTEN Archer,...

Du har helt rett, men det du skriver hindrer ikke at Norge og Europa sakte men sikkert blir mer og mer likt Midt-sten og lign. Mange innvandrere vil kjempe imot det som er negativt. Men svrt mange vil ogs kjempe for opprettholde denne kulturen. Da blir det konflikt. Multikultur vil dermed bety konflikt.

Det begynner bli noen generasjoner siden dette var et srlig fenomen i kristne miljer. I hvert fall ser man ikke dette i den vestlige verden. Om det er noe slikt i midt-sten s er ikke det noe stort problem der, for det finnes jo knapt kristne igjen i Midt-sten.

Dette viser at muslimene og noen andre som bor i Midtsten fremdeles lever i middelalderen.

Vi burde kanskje begynne med gi en opplring i mer enn norsk sprk og norsk historie til de som kommer hit, spesielt de som kommer etter fullfrt utdannelse i eget land. Jeg tipper ganske mange som kommer hit ikke kjenner veldig mye til hvordan et vestlig samfunn fungerer. Her er samfunnet basert p individets frihet og rett, det er Darwin som er fasit p utvikling og skatt brukes til samfunnets beste etc. Ut fra hva jeg vet om kursing av innvadrere s er det klare mangler p lre innvandrere kulturell forstelse og sammfunnsforstelse.

Det er bare konstatere at dette fenomenet kun eksisterer i muslimske miljer. Brakt hit til landet av de samme miljene. S enkelt er det vel?

snakke om kristne og andre miljer for mange generasjoner siden er vel tkelegge hele problemet. Det er et problem som har dukket opp blandt innvandrere med muslims bakgrunn.

Dette er noe vi ikke nsker i Norge i dag. Som vi m komme til livs. Slutt med dette tkepratet om forhold som har vrt. Vi m videre ikke henge oss opp i forhistorien. Vi m stoppe dette fenomenet n.

Utviklingen er skremmende med tanke p norsk kulturs overlevelse. Jeg har bodd i Lvstakken bydel i Bergen i 24 r, og n husker jeg ikke sist jeg s og hrte norske barn i gatene. Hovedsakelig afrikanske barn, deretter arabiske. Den strste gruppen synes vre somaliere - koner med barnevogn og mange sm ved siden.

Dessverre, Norge blir nok som Midt-sten og Afrika om en generasjon. Hvorfor kunne ikke denne lille etniske minoriteten under Nordpolen f lov til eksistere? Takk til vre politikere, spesielt de p venstresiden for hva dere gjorde.

Bra igjen, Farahmand.

Martin A. Engeset

Martin A. Engeset

Opplysande nr det gjeld (mistydd) reskultur. Nr det gjeld Islam og kvinner, br ein legga til at det at kvinner er underlagd menn, er direkte nedfelt i Koranen, noko som for det eine kan vera delrsak til at ogs mange muhammedanske (rett namn i og med det beviseleg er feil at Koranen er diktert av ein gud - td. er det altfor mange faktafeil og andre ikkje-religise feil i boka (sj td. www.1000mistakes.com, eller "The 13 proofs" - $0.99 p Amazon)) kvinner finn det ok, og for det andre: I og med det er ein del av Koranen, vil.det vera vanskeleg koma det til livs.

Ps. Kvifor er det INGEN i Islam som debatterar kva td. alle faktafeila i Koranen (utrulege 1750+) fortel om boka?

Den sosialkontrollen, som belyses her, ligger p et dypere niv og er gjennomgripende og hvor brudd p disse kan f fatale konsekvenser. Takk til Mahmoud Farahmand for nyansert, opplysende, velskreven og god artikkel.

Vi har da sosial konttroll i mengder i Norge ogs. Forskjellen ligger vel i at man bare risikerer bli baksnakket, ikke opphakket!

Barnebursdager for eksempel. Et sett regler som SKAL gjelde for alle, og de som har andre ideer er bde "slik og snn". For ta et lite eksempel. Andre ting er ferier, diverse utstyr, utseendet (horribelt jo yngre man er)Og jobb med status, stakkars den som sitter i kassa p rimi...osv.

Forvrig er jeg ikke optimistisk. Det er snart 9 milliarder av oss. Ikke sneballs sjans at de andre 8,99 milliardene vil bli enige med oss i dalstroka innafor at det er lurt la folk gjre som de vil.

Judas Iscaroit

Judas Iscaroit

Morten Archer: Beklager multikulturen er en lgn og ddfdt.

Til og med visepresidenten sier at det er en kun problemer med multikulturen. Men vi skal bli tvunget p oss denne lgnaktige og feilsltte multikulturen.

N har det ogs kommet frem at 4 av 5 muslimer gr p trygd, vil ikke jobbe i England. Men blir dekket over fordi det rasisme si sannheten.

Japan har ingen multikultur. Der advarer man om ha sympatier for multikulturen. Der dem viser til den galskap som skjer i Sverige. Resultatet er at i Japan har s lite kriminalitet at politiet har ingenting gjre. S hvis noen har ftt stjlet klr fra klesvasken blir fem etterforskere p slike saker. Mens i Sverige blir gjengvoldtatt av barn utfrt av multikulturelle blir automatisk lagt vekk fordi politiet har for mye gjre.

Hvis du mener at multikulturen fungerende. Da har du et problem.

Lsningen er enkelt, fjern multikulturen. ved kast ut alle disse multikulturelle.

Vi m ikke glemme at veldig mange muslimske kvinner selv tar aktiv del i bde resdrap og sosial kontroll, og som det skrives her; er helt enige i hva denne kulturen str for.

Derfor skulle jeg nske litt mindre fokus p kvinner med stram hijab og mye mer p de som har kastet/aldri brukt den.

Kvinnene kan nemlig veldig gjerne vre en del av problemet! Men antydes det at dette kan vre tilfelle br sender tre p seg en vannponcho i pvente av brunbeisen...

Dere m slutte sammenligne vestlig og kristen kultur. rligtalt! Og komme med statestikk om menneskegrupper som blir steina eller piska om de sier noe annet, ibestefall, blir for dumt MF

Tobias Nauen: hvem var den kommentaren rettet mot?

Hmmm... Hvis du hadde hatt gjester hjemme hos deg en uke s hadde du vel forventet at de fulgte de reglene som gjaldt hjemme hos deg. Du hadde vel ikke godtatt at de skulle ommblere og lagre nye regler for hjemmet ditt?

Er jo lignende eksempler i Norge p sosial kontroll innen blant annet Jehovas Vitner og Lestadianere.

Skriv en ny kommentar