Hijab til hodebry

Faten Mahdi Al-Hussaini Foto: Terje Pedersen/NTB Scanpix

"Media og offentligheten har valgt religiøse talsmenn og betrakter dem som representanter for hele den muslimske minoriteten, mens staten valgte de «moderate» islamistene som dialogpartnere." (Walid Al Kubaisi i 2010)

Kringkastingsrådet har mottatt over 3000 klager på at Faten Mahdi Al-Hussaini får bruke hijab i NRKs valgprogram for unge.

Det burde ikke overraske noen, men det gjør det. Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen sier han er opprørt og lei seg, og mener det er «sterke og mørke krefter som ønsker at muslimsk ungdom ikke skal være synlig.»

Deler av denne klagestormen har nok sin bakgrunn i forutinntatthet. Samtidig bør kringkastingssjefen reflektere litt mer over hvorfor NRK har mottatt så mange klager, uten å idiotforkalre alle som har klaget.

For å sitere Kaj Skagen, en Facebook-venn av meg, som skriver på Facebook at «Det fantastiske i denne saken er at vi - og da mener jeg normalt utdannede, samfunnsinteresserte og intelligente mennesker - etter snart 50 år med innvandring fra muslimsk-kulturelle land, ennå ikke vet hva et voldsomt iøynefallende plagg som titusener av kvinner rundt oss bærer, signaliserer i den hurtigst voksende religiøse kultur i landet.»

Da jeg kom til Norge fra Iran for over 25 år siden var folk mest opptatt av opphavslandet vårt. Religiøs tilhørighet var en av liten interesse, i alle fall der vi bodde. Muslimer var bare fra ett annet land. Med tiden har religion blitt en større faktor for muslimer og blitt en sterk identitetsmarkør for mange.

Mediene har i stor grad bidratt i negativ retning ved å fremme konservative, om ikke ultra-konservative, religiøse muslimer som en slags mal for gruppe som en helhet.

I Iran har det iranske regimet siden den islamske revolusjonen i 1979 gjort hijab til et symbol for sin religiøse og politiske identitet. Iranske kvinner i svarte chadorer og hijab representerer den ideelle typen iranske kvinner.

De stadig voksende protestene blant unge utdannede kvinner mot den iranske regimets obligatoriske hijabpolitikk, får liten støtte i de progressive kretser i den vestlige verden. I «islamofobiens tidsepoke», blir debatter om hijab og muslimske kvinners frihet vanligvis rasjonalisert som en rettighet til å dekke seg til i vestlige land.

I motsetning til hva kringkastingssjefen og andre later til å tro er ikke hijaben et tradisjonelt muslimsk plagg. Det fikk en politisk betydning under den iranske revolusjonen, men plagget fikk popularitet med framveksten av islamist-organisasjoner som fikk vind i seilene i opposisjon til vaklende totalitære arabiske regimer. Hijabbruk fremmes i dag som et symbol for islam. Med det sagt så betyr det ikke alle kvinner som går med hijab er ute etter å islamisere Vesten.

En er fristet til å spørre om plaggets udiskutable politiske betydning har gått NRK hus forbi. Like interessant er det å stille spørsmål om NRKs intensjoner med programmet «Faten tar valget»:

Hva er de de ønsker å oppnå med dette programmet? Vil de vise at muslimer bruker stemmeretten sin? Vil de vise en modig kvinne som bruker stemmeretten sin? Vil de vise at Norge er flerkulturelt og i endring? Det hele virker merkelig og føyer seg bare inn i rekken over hvilken del av det flerkulturelle mediene ønsker å fremme.

Dette kan ikke understrekes for ofte. Når mediene viser et til dels ensartet bilde av muslimske kvinner, setter dette også standarden. Det viser resten av samfunnet hvordan en muslimsk kvinne ser ut og det viser også muslimer hvordan Norge oppfatter dem. Det er hijabkledde, konservative kvinner. Det er synd at NRK velger å fremme dette.

Ved å gjøre dette velger man også å skape et slags skille innad i den muslimske minoriteten. Der de fromme fremstår som en slags mal, det er de som fremmes, det er de som på mange måter anerkjennes som akseptert. Jeg tviler på at man gjør dette med overlegg, men resultatet blir det samme.

Vi ser en økning i konservative tankesett på alle fronter, noe som er bekymringsfullt. Dermed bør mediene bli mer bevisste på hvilke verdier de er med på å fremme, tilsiktet eller utilsiktet. De fleste muslimske jenter i Norge bærer ikke hijab, de fleste muslimer er ikke engang aktive utøvere av islam.

Et konkret innspill til kringkastingssjef Eriksen og NRK kunne være å la Faten få selskap av stemmer som Amal Aden, eller Mina Bai i valgprogrammet. Det kunne fått fram mer av mangfoldet som faktisk finnes der ute. Ingen er tjent med en stereotyp fremstilling av minoriteter. Selv om intensjonene er gode skaper de en stadig større skille mellom majoritetsbefolkningen og den muslimske minoriteten. Til mer hodebry for alle parter.

(Dette er en diskusjon om NRKs valg og manglende refleksjon om egen rolle, ikke en sak som omhandler enkeltindivider)

51 kommentarer

ARK

22.08.2017 kl.17:47

APRK sviker Norge i kjent stil. Utilgivelig dekonstruksjon av vårt ellers frie samfunn.

Det skal aldri glemmes og aldri tilgis.

Bengt

22.08.2017 kl.18:16

Enda en glitrende klok artikkel fra Mahmoud Farahmand. Det er en fornøyelse å lese dine gode innlegg i samfunnsdebatten.

Det er med stor undring jeg ser Kringkastingsjefens forsvar og klønete oppførsel i denne betente saken.

Pål

22.08.2017 kl.18:23

Innsiktsfull, balansert og saklig kommentar fra en viktig stemme blant 'våre nye landsmenn'. Kringkastingssjefen utviser en himmelropende naivitet og bør gå inn i litt selvrefleksjon. Man kan ikke inneha en sentral rolle for påvirkning av samfunnet og samtidig demonstrere slik ukunnskap og mangel på dømmekraft!

arne

22.08.2017 kl.18:38

Hijab,og spesielt barnehijab er en helt nødvendig forholdsregel innen islam,siden de fleste muslimske menn er pedofile,som profeten muhammed!

Det er riktig å beskytte kvinner og barn mot en overgrepskultur....

Morten Archer

22.08.2017 kl.18:39

Bra artikkel! Jeg er ikke så undrende som deg om NRKs motiv for programserien, men er enig i at det er på tide at NRK, og andre store media, viser fram mangfoldet i den muslimske verden, og viser fram kritikkverdige forhold der det finnes. Jeg ønsker meg en artikkel/programserie om de ulike muslimske miljøene i Norge. Jeg har inntrykk av at det er like mange og like forskjellige som partier som stiller til kommunevalg i en større norsk by. Og jeg vet alt for lite om det! Hører dere NRK, Aftenposten, Nettavisen, TV2, VG og Dagbladet? Det er sikkert noen angstbiterske innvandringsmotstandere som kommer til å klage på at muslimer får alt for mye medieoppmerksomhet, men det får vi tåle.

Morten Archer

22.08.2017 kl.18:47

arne: Å påstå at de fleste muslimske menn er pedofile er like dumt som om noen sa til deg at siden det er menn som voldtar er du en drittsekk siden du er mann.

Når du skriver slikt i kommentarspaltene så blir det brukt av krefter som ønsker å radikalisere muslimske ungdommer. Det "beviser" at nordmenn hater muslimer. Du bør være ditt ansvar bevisst å la vær å gi næring til radikalisering av muslimsk ungdom.

Morten Archer

22.08.2017 kl.18:51

arne: Å påstå at de fleste muslimske menn er pedofile er like dumt som om noen sa til deg at siden det er menn som voldtar er du en drittsekk siden du er mann.

Når du skriver slikt i kommentarspaltene så blir det brukt av krefter som ønsker å radikalisere muslimske ungdommer. Det "beviser" at nordmenn hater muslimer. Du bør være ditt ansvar bevisst å la vær å gi næring til radikalisering av muslimsk ungdom.

Morten Archer

22.08.2017 kl.18:54

arne: Å påstå at de fleste muslimske menn er pedofile er like dumt som om noen sa til deg at siden det er menn som voldtar er du en drittsekk siden du er mann.

Når du skriver slikt i kommentarspaltene så blir det brukt av krefter som ønsker å radikalisere muslimske ungdommer. Det "beviser" at nordmenn hater muslimer. Du bør være ditt ansvar bevisst og la vær å gi næring til radikalisering av muslimsk ungdom.

Morten Archer

22.08.2017 kl.18:57

arne: Å påstå at de fleste muslimske menn er pedofile er like dumt som om noen sa til deg at siden det er menn som voldtar er du en drittsekk siden du er mann.

Når du skriver slikt i kommentarspaltene så blir det brukt av krefter som ønsker å radikalisere muslimske ungdommer. Det "beviser" at nordmenn hater muslimer. Du bør være ditt ansvar bevisst og la vær å gi næring til radikalisering av muslimsk ungdom.

Terje Bådin Svendsen

22.08.2017 kl.19:42

En glitrende artikkel med dybde fra et hold jeg har savnet. Nemlig fra en som vet hva han snakker om. Jeg blir kalt rasist. Grunnen er min motstand mot islamiseringa vi ser hver dag. Men så vidt meg bekjent er ikke islam et folkeslag eller menneskerase. Man kan ikke anklages for rasisme mot en ideologi. Rasisme er knyttet til menneskers gener. Ikke deres ideologi.

Morten Archer

22.08.2017 kl.19:46

arne: Å påstå at de fleste muslimske menn er pedofile er like dumt som om noen sa til deg at siden det er menn som voldtar er du en drittsekk siden du er mann.

Når du skriver slikt i kommentarspaltene så blir det brukt av krefter som ønsker å radikalisere muslimske ungdommer. Det "beviser" at nordmenn hater muslimer. Du bør være ditt ansvar bevisst og la vær å gi næring til radikalisering av muslimsk ungdom.

GrSokk

22.08.2017 kl.19:53

Det spørres hvorfor NRK/ARK/APRK sender dette programmet nettopp nå.

Svaret er enkelt: Stemmesanking i innvandrermiljøet for AP foran valget.

Man er jo venstrevridd!

Er ikke kringkastingssjefen SV'er?

Morten Archer

22.08.2017 kl.19:54

Beklager spammen. Fikk aldri beskjed om at innlegget var publisert .

Øyvind Berg

22.08.2017 kl.19:59

Veldig godt beskrevet og skrevet av en intelligent mann. Dessverre er NRK såpass politisk ensporet infisert og styrt av venstresiden og NRK-sjefen har en et politisk syn og er nok en besservisser at det ikke nytter å diskutere med de folka der. De har rett, åkke som. Tragisk!

larsi

22.08.2017 kl.20:00

Rimelig arrogant av NRK-sjefen å kalle de som klager for idioter og rasister (som er det han egentlig gjør).

Når det er et så stort antall klager kan man anta at det er svært mange andre som deler samme oppfattelse men som ikke tar seg bryet med å klage.

Kan virke som han glemmer at NRK er (tvangs)betalt av borgere og at han på ingen måte er kommersielt valgt..

Øyvind Berg

22.08.2017 kl.20:01

Veldig godt beskrevet og skrevet av en intelligent mann. Dessverre er NRK såpass politisk ensporet infisert og styrt av venstresiden og NRK-sjefen har et politisk syn og er nok en besservisser at det ikke nytter å diskutere med de folka der. De har rett, åkke som. Tragisk!

Olaus Trøgheim

22.08.2017 kl.20:02

Veldig bra artikkel! Når det står at dette ikke var med hensikt så er nok dette desverre feil. NRK har i flere år hatt en tydelig agenda med å normalisere konservativ islam og å normalisere plagg som hijab og nikab. Alle som er kritiske til dette blir kalt islamofober og det som verre er. Kringkastingssjefen forsøker også å gi inntrykk av at de nå har fått over 3000 klager på laveste nettroll nivå. Åpenbart usant og et forsøk på å forhåndsprosedere senere behandling.

Tom Lunde

22.08.2017 kl.20:03

NRK er en maktfaktor som skal bidra til at Norge skal fortsette å råtne på rot , de er flinke....

Jan

22.08.2017 kl.20:06

Det er symbolikken i plagget jeg ikke orker, alt det negative og intolerante som følger med islam jeg blir påminnet. Derfor vil jeg ikke se dette programmet.

Per berg

22.08.2017 kl.20:07

Veldig bra artikkel...

Larsen

22.08.2017 kl.20:12

Donerer en 1000 lapp til Anti Rasistisk Senter om Faten velger FRP, noen som på ramme alvor tror Faten er åpen for ny politisk kunnskap og at hun på forhånd ikke har gjort sitt politiske valg, og hennes stemme går til et sosialistisk/ rødt parti?

Øyvind Berg

22.08.2017 kl.20:18

Ja, det er typisk av Eriksen som kommer fra røde Dagbla' som hater kristendom og kirker men omfavner islam. Og i den blekka har de alltid rett. Og det synes også NRK-sjef Eriksen. Det er typisk å kalle meningsmotstandere for kunnskapsløse, islamofobe, rasister, fascister, nazister, historieløse, og for nettroll. Arrogant av NRK. Det er vi, lyttere og seere, som betaler hele sulamitten. Spørs om de har livets rett sånn som de holder på.

Anders

22.08.2017 kl.20:22

NRK ønsker vel å vise en ung islamists tanker og prioriteringer om Norges Stortingsvalg. Greit nok det. Som jeg forstår skal dette være en programserie, og jeg tolker dette som nok en normalisering av islamisme. Andre utskuddsgruppers tanker om norsk valg kunne sikkert også være interessante. Vigrid, motorsykkelbanditter, gjengmedlemme, scientologer, Smith's venner. Av en eller annen grunn er det kun islamistene som tas inn i varmen. Gang etter gang.

Roald

22.08.2017 kl.20:26

Så lenge hijab ikke er valgfritt å bruke i muslimske land, er det en uting at det får støtte i et religiøst nøytralt land som Norge. Det gir et feil signal til unge muslimer og er IKKE sosialistisk med de som blir forfulgt og straffet for ikke å bruke hijab i land som f.eks Iran og Saudi Arabia

Ian

22.08.2017 kl.20:26

For å svare på spørsmålet i overskriften; NRK ønsker å oppnå det samme som Jo Nesbø i TØRST, nemlig en normalisering av hijaben. Ved å plassere hijabkledde kvinner og jenter i dagligdagse situasjoner, har disse "ansvarsfulle" samfunnsaktørene gjort det som den politisk korrekte delen av befolkningen forventer av dem. Uten én tanke på de momentene du anfører på en meget elegant måte. Det er en skam (sic) at denne tankeløsheten blir etterfulgt av en nå etterhvert lett gjenkjennelig, men dog så feilplassert krenkelsesposisjon. All historie og utvikling blir totalt sett bort fra og enhver debatt blir redusert til enkelt(muslim)individets menneskerettigheter som nedfelt i bla bla bla. Stå på Mahmoud, du er en viktig stemme!

Dipper

22.08.2017 kl.20:37

Det er med glede jeg leser innleggene fra Farahamand. Han er klok, intelligent og kunnskapsrik. Men han blir vel mobbet av den patetiske Kringkastningssjefen som har dummet seg fullstendig ut i denne saken. Men som mange sier her, var også min første tanke at dette har med valgkamp å gjøre. Hvorfor skal en sosialist som Eriksen bruke NRK til å drive valgkamp, og hvor er Kringkastningsrådet i denne saken? Sendingen bør stanses.

Roald Jensen

22.08.2017 kl.20:38

DET SER UT SOM ARK HAR TATT MÅL AV SEG TIL Å BLI DEN NYE MOSKEEN I NORGE.

Antisosialist

22.08.2017 kl.20:45

Som vanlig er det norske gammelsosialister som fører flagget for islam i Norge. Gammelsosialisten, kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, ble ansatt nettopp for sin bakgrunn, sosialist. Og den bruker han for alt det er verdt, han haar som mål å bruke NRK som en brikke for å islamisere Norge. Gammelsosialisters primære ønske var en kommunistisk stat, men de får ikke med seg folket på flere slike eksperiment, etter at 100 millioner mennesker er slaktet i forsøket rundt om i verden.

Det nest beste da er politisk islam, som hele venstresiden kjemper for i Norge. Inkludert Arbeiderpartiet.

Det er altså norske sosialister, venstresiden, som kjemepr for å islamisere Norge, og ikke muslimene selv.

Roald Bentzen

22.08.2017 kl.20:49

Eriksen/NRK visste presis hva han gjorde - Pjesen var nøye designet for å skape hakking på Listhaug i valgkampen. Når man lager et slikt prosjekt så inngår det en rett omfattende "Respons-analyse" (Blant proffer) - Det skulle vært moro å se den analysen! De kunne utmerket ha valgt en ung muslimsk jente med vakkert utslått hår, for det er det flest av. Da hadde de samtidig gitt de unge jentene et kulturelt løft - Men det hadde ikke rammet Listhaug på samme måten.

Øyvind Berg

22.08.2017 kl.21:04

NRK burde skamme seg, men de bare flirer og rister på hodet på alle klagene. Det er de som har rett, selvsagt. Seertallene stuper på det meste av det de sender. Hva betaler vi for? Det er jo ikke engang balansert og nøytralt, men politisert hele veien. Akkurat som AP = Allahs Parti. Både innenriks og utenriks. Utenriksstoff er lite nyansert, men vinklet slik NRK-journalister vil at vi skal forstå det. Og nå skal vi bli innprentet om islam i alle former, fra ungdomsprogrammer, til valgprogrammer. Barne-tv med hijab blir vel det neste, værdamer, værmeldingsmenn, nyhetsopplesere. Korset er altså forbudt. Matprogrammer i julen blir vel forbudt snart, gris er fysjom og haram. Halal neste.

Mats

22.08.2017 kl.21:04

Media prøver å nøytralisere hijab ved å trykke det ned i halsen våres, for 20 årsiden brant folk kirker pga relgion og idlogier det var en protest mot relgion og kristendom,

kristendom har vært i landet i over 1000 år, hvordan trur de at folk vill reagere når en "ny relgion" kommer "marsjerende" inn?

ja, jeg har hørt og lest litt om det som skjedde i 1979, det er veldig trist at de arogante venstre ikke vill akseptere det.

Ulf

22.08.2017 kl.21:05

Takk...bare, takk for en god artikkel. :)

Mark Edmondston

22.08.2017 kl.21:11

Nrks vedtekter:

"i. NRK skal gjenspeile Norges religiøse arv og mangfold av livssyn og religion i det norske samfunnet."

Svein E Olsvik

22.08.2017 kl.21:13

Ingen skal behøve å bry seg med Faten Mahdi Al-Hussainis bruk av hijab; kanskje bortsett fra jenta selv. Det er NRKs bruk av hijab som er opprørende og uakseptabel! Alle skjønner at det er valgkamp og at NRK har en agenda hva angår støtte til Ap og sosialistene, men dette er å gå over streken!

Skolmen

22.08.2017 kl.21:15

Finner det som mest skremmende at denne Faten får bli "årets nordmann" - bli båret på sølvfat innen maniske trang til å eksponere mangfoldet - det hele uten at det ikke blir stilt kritiske spørsmål vedrørende hva hun står for.

Faten har høyt proklamert et jødehat og at hun er for religiøse lover først. Faten har delt at det er Israel som står bak ISIS. USA er sammen med jøder - selve ondskapen. Er det kanskje nettopp derfor at hun får et slikt innpass? Det er jo også passende med venstresidens sitt politiske standpunkter.

Den samme venstreside har gjemt bort ethvert kritisk spørsmål vedrørende islam. For venstresiden var det kun om å gå imot kristendommen - hvor ALT innen islam har fått frikort og tilnærmet ønsket fotfeste.

NRK fikk det med seg at det startet med "Skam" - hvor endelig hijab ble gjort "hipt og kul". NRK har alltid higet etter unge rollemodeller som fronter andre kulturer. Derfor er ingen mer passende enn "ung, sterk feminist og muslim" skal få eget program.

NRK vil selvsagt ikke ta til seg det dårlige vedrørende islam, det samme er også gjeldende de politiske partier på venstresiden. Da sier det seg selv at de ikke vil ta kritikk vedrørende et plagg som feminister og venstresiden hyller. At veldig mange andre ser på det hele som et religiøst plagg, som - gir heller lite velsmakende takt og toner? Uviktig. NRK har startet drømmen om den perfekte verden - hvor det skal være barn av regnbuen og alle er venner.

At moskeer blir stadig flere og at islam vokser? En dødskult, en skremmende ideologi hvor det det er så mye blodbad, hat og elendighet ved seg? Det skal man ikke snakke om. Da serverer man merkelapper og stigmatiseringen starter.

Før ypperste kortet faller fra venstresiden (ABB): Etter Breivik sin massakre av uskyldige - ble miljøet han hadde tilknytning til - eller, passert - gjort medskyldig. "Fjordman" ble delt over alle aviser som moralsk medansvarlig. Nevner til gangs Gule sine egne ord: "Forsker og ekspert på flerkultur Lars Gule mener høyresideideologene må ta sin del av ansvaret for Breiviks terrorangrep." Videre delte Gule: "Det er åpenbart at visse grupper, personer og miljøer har bidratt til Breiviks forkvaklede virkelighetsoppfatning, og disse har behov for å gå i seg selv."

Hørt det samme når det gjelder muslimske miljøer etter terrorhendelser? Moskeer? Imamer? Selvsagt ikke. Alle nordmenn må derimot alltid gå i seg selv etter hendelser ifølge styrende elite i Norge.

At islam splitter? At muslimer bærer et ansvar for en tro som skaper slik en slagmark rundt seg? At Moskeer fostrer drapsmenn, at moskeer har ved ethvert opptak som har blitt gjort i skjul viser skremmende taler rundt drap, hat og hellig krig? Spiller ingen rolle, vi skal bare bøye oss og godta. De skremmende taler fra moskeer er merket innunder "familievennlige moskeer" - ikke ytterliggående islamiske tilholdssteder, ikke terrorceller som raller i en bunkers - men, moskeer for "menig muslimer"? Ikke et pip! Selv imamen som under dokumentaren "Jihad, A British Story" proklamerte imamen at han hadde radikalistert tusenvis fikk fortsette uten at man tar grep.

Hvor mange terrorister har man i Norge? Hvor mange er radikalisert i Norge? Hvor mange "er under oppsikt av PST"? Hvor mange aner man ikke hvem er - eller engang hvor de oppholder seg etter eller hvilke miljøer? Skremmende.

Når det aldri blir tatt grep - ingen verdens ting blir gjort, annet enn å tilrettelegge for mer islam? Det vil selvsagt ende galt. Enn så lenge velger venstresiden å stigmatisere alle som åpner kjeften mot ideologien islam. Så langt har vi sett 3000 sinte muslimer over en tegning. Så langt har man sett et par tusen rekke opp hender for dødsstraff for homofile. PST har stoppet et par terrorangrep - og, det har reist mange til og fra krig for å forsvare det mest ytterliggående synet innen islam.

Det er altså en kreftsvulst som får lov til å vokse - fordi ved kritikk skriker man opp om rasisme, islamofobi, hat og hva nå annet om man stiller kritiske spørsmål og reise krav.

"Vi blir ikke Sverige" ... Riktig - og islam er "fredens religion" meg midt på ryggen!

Øyvind Berg

22.08.2017 kl.21:18

Egentlig er dette en skandale fordi Faten oppfordret til hellig krig mot Israel. I hennes FB-side (gjengitt i media) oppfordret hun til jihad. Og så tar NRK henne inn i varmen. Hva er dette for noe svineri? Liker NRK folk som støtter terrorister?

Inger

22.08.2017 kl.21:20

På jobben får vi ikke bære smykker av noe slag.Men den dagen det kommer en hijabkledd kollega skal jeg ta på meg mitt halskjede med kors og ingen skal få ta det av meg.

Judas Iscaroit

22.08.2017 kl.21:45

Ok artikkel. Men for å være på det rene så kan vi ha unngått dette ved å fjerne multikulturen.

Muslimer driver med trygdesvindel i Europa.

Muslim Immigrants Draining European Social Benefits*

http://acdemocracy.org/muslim-immigrants-draining-european-social-benefits/

50 million muslims In Europe and 80% are living on welfare

https://www.youtube.com/watch?v=T42tzkiXEaw

80% OF MUSLIMS IN WEST LIVE ON WELFARE

https://jtf.org/80-of-muslims-in-west-live-on-welfare/

Stolt Araber

22.08.2017 kl.21:59

På lik linje som norske kvinner har rett til å kle av seg 95% nakne på strender har våre kvinner rett å kle på seg :-) Eg er stolt av ho dama der. Bra jobbet NRK. De fleste her tror at "friheten" er skapt bare for dem.

Even

22.08.2017 kl.22:05

Inger; Amen:)

ACHRISTINA

22.08.2017 kl.22:30

Orket ikke å lese alle kommentarene.

Men tusen takk for din balanserte og saklige mening.

Synd du ikke har makt til å ta avgjørelser.

John

22.08.2017 kl.22:36

Hvorfor er det bare bråk med muslimer? Husker det kom mange vietnamesere til Norge . Hva har skjedd med dem ? Jo de er fullstendig integrert, hvilket muslimer aldri blir!

Til

22.08.2017 kl.22:43

Ja, den arabiske verden svømmer jo over med muligheter hvor kvinner kan la plaggene falle ... *ironisk samtykke.

Kan ikke de be deres kvinne gå iført bikini rundt i de ulike araberland - så kan jeg be min kvinne bære hijab i Norge? Så kan vi se hvem som kommer best ut av det hele?

Når flere bekjente norske kvinner har fått oppleve ordelag som ikke egner seg på trykk fra muslimske menn grunnet bikini på Sørlandet - så forstår jeg jo at ... Det er slik at når man har et helt annet kvinnesyn - må man liksom få noe ut i hverdagen. Favorittuttrykket til de unge arabere er og forblir vel dette ordet som starter på H - og ender på ore. Det er liksom ikke grenser for hva som er gjort greit i dagens samfunn!

Stian Hansen

22.08.2017 kl.23:36

Bra skrevet. NRKs vanvittige forsøk på å idiotforklare dem som har valgt å klage er direkte tragisk. Virker som et grovt forsøk på polarisering.

De ekstreme haterene på den ene siden og den stakkars jenta på den andre.

I en sak som egentlig handler om statskanalens sensur av et kristent symbol samtidig som et symbol for undertrykkende islam kjøres frem som standarden for den korrekte muslimske innvandrerkvinne.

NRK ser og helt bort fra at flesteparten av klagene antagelig kommer fra deres egne lisensbetalere som tvinges til å finansiere noe de åpenbart ikke liker.

Det er en plikt som bør gi ekstra grunn til å ikke bli stigmatisert og idiotforklart når man klager.

Kilipaki

23.08.2017 kl.00:29

Flott skrevet. Igjen skylder motstandere alt på venstresiden, venstrevridd propaganda osv. Begynner å minne veldig om Trump tilstander her hjemme. Istedenfor å kunne ta en saklig debatt skal man alltid fordele skyld. Men som vanlig er det de som roper høyest, de som regel vet minst.

Syver

23.08.2017 kl.01:11

Som kristen så reagerer jeg på forskjellsbehandlingen NRK gjør mellom kristne og muslimer der sistnevnte får bruke sine religiøse symboler på skjermen mens våre er bannlyst.

Korset jeg bærer rundt halsen er der 24/7 og kommer kun av når jeg bader. Det er like mye ett plagg som det Hijab er og begge er symboler på våre religioner og tilhørighet da det er det første du tenker på når du ser det.

Vet om flere kristne som klaget til NRK og sikkert mange kristne blant de som klager generelt og da er det ekstra spesielt når Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen presterer å karakterisere oss som sterke mørke krefter som er ute etter og ødelegge når realiteten er at man bare ønsker likhet for alle.

Regelrett kvalmende av kringkastingsjefen og ty til en slik hersketeknikk for og karakterdrepe de som klager når det er han selv som driver forskjellsbehandling og står for urettferdighet.

Er litt basic selvinnsikt og evne til refleksjon for mye å forvente av en som sitter med slik makt og påvirkningskraft i samfunnet?

Skeptisk

23.08.2017 kl.03:05

Det ironiske med NRK's patetiske forsøk på å normalisere en _ideologi_ som Islam ved å synliggjøre ett plag som Hijab, er at de skaper ett større skille mellom muslimer og resten. Og at dette vil garantert føre til borgerkrig, der alle muslimer dras under en kam med ett blodbad som kommer til å stille andre verdenskrig i skyggen. Og det var vel ikke hensikten?

Så, hva er grunnen til at de "progressive" på venstresiden har tiltet helt over og har mistet virkelighetsbegrepet fullstendig? Det samme ser en når en er vitne til hvordan de reagerte på valget av President Donald Trump. De klikket helt i vinkel og frådet om munnen.

Skulle tro de hadde blitt smittet av ett eller annen virus som fordreier menneskesinnet og gjør dem til utenkende psykotiske zombier. Hjelpe oss alle om vi ikke får kontroll over disse menneskene!! De er ikke normale!!

Marit edquist

23.08.2017 kl.03:10

Du er en klok mann.Nok en gang har du skrevet et godt innlegg på bloggen.

Er glad for bloggere som er troende muslimer nå eller tidligere praktiserende.

Det er dere som forstår fullt og helt hvordan vi skal tolke signalenr på snikende islamisering.

Det er skremmende hvor lett det er å bli kalt nasjonalist og rasist i Norge for tida.

Jeg er bekymret for den viktige likestillingen vi har oppnådd her i landet.Vi kan ikke tillate at den utvannes.Likedan må vi beskytte ytringsfriheten.

Hva er det som gjør at nordmenn som er anti religion,som er utmeldt fra den norske kirke,kan omfavne islam ?

Takk igjen. Gleder meg alltid til å lese din blogg.

Stå på?

Stephen

23.08.2017 kl.11:06

De som kjenner de Muslimske landene og samfunn godt frykter at vesten baner veien for egen undergang gjennom sin åpning for innvandring fra denne delen av verden.

Line

24.08.2017 kl.17:07

Hijab har i dag forskjellig betydning i forskjellige land/kulturer/miljøer og varierer dessuten fra individ til individ, - alt fra religiøs til politisk til kulturell til moteplagg. Den muslimske del av verden består av langt flere kulturer og nasjoner enn de mest konservative i Midt-Østen.

Problemet med debatten i Norge er at det gjerne er de som har lest og slukt ensidig propaganda rått (uavhengig av "side"), som skriker høyest og overdøver alt annet. Samtidig diskuterer alle ut fra sin personlige forståelse (eller mangel på sådan), uten felles grunnleggende forutsetninger for diskusjonen. Og, fremfor å lytte og stille spørsmål til de som selv velger å bruke hijab, stempler man dem automagisk som svake og undertrykte ofre eller islamistiske løgnere.

Dét er undertrykkingen sin, det!

svein andersen

06.09.2017 kl.15:50

Hijab etc er kvinneundertrykkende. Jeg ville vært mere forsiktig med å bruke dette begrepet dersom muslimske menn også var tvunget til å gå med dette tildekkende plagget. Det vet vi jo at det ikke er. Dermed er det også kjønnsdiskriminerende. For meg er dette ikke noe overraskende. For det er jo menn som har diktet opp guder og religiøse ideolgier og fått det nedtegnet i bøker. Når det er menn som gjør det, blir det menns interesser som blir det førende i disse ideologiene. En av de bærende elementene i disse ideologiene er i tillegg til gudsbegrepet at den mannlige delen av befolkningen skal utøve kontroll over kvinners seksual pluss mye annet. Moralen og etikken i disse ideologiene bygger på den tiden det ble skrevet ned. Nå har likevel kristendommen beveget seg framover og blitt noe mere up to date, mens islam står på stedet hvil.

Skriv en ny kommentar

hits