hits

Sekt med statssttte

Sarpsborg 20170804.Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug flankert av Pakistans ambassadr Riffat Masood (t.v.) og leder for trossamfunnet Minhaj-ul-Quran, Awais Ejaz Ahmed, under pningen av en muslimsk ungdomsleir mot ekstremisme fredag.Foto: Gunnhild Hokholt Bjerve / NTB scanpix
Innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug flankert av Pakistans ambassadr Riffat Masood (t.v.) og leder for trossamfunnet Minhaj-ul-Quran, Awais Ejaz Ahmed, under pningen av en muslimsk ungdomsleir mot ekstremisme fredag. Foto: Gunnhild Hokholt Bjerve / NTB scanpix

I en sal fylt med menn, hijabkledde jenter og noen niqab-kledde kvinner p fremste rad, valgte integreringsminister Sylvi Listhaug konfrontere en pakistansk religis leder for hans holdninger til ytringsfrihet og likestilling. Som forventet blir hun kritisert. Men hvem er ul-Qadri og hva str Minhaj-ul-Quran for?

Per Lnning var en av de frste som advarte mot ul-Qadri. 19. februar 1998 i en kronikk i Aftenposten advarte Lnning mot Minhaj-lederens holdning til blasfemi, Lnning skriver flgende om dialog ..ikke er mulig uten innse at samme regler for historisk kritikk gjelder den enes hellige skrifter som den andres, og at samvittighetsforpliktet overbevisning krever uakkorderbar, gjensidig respekt. Dette er et viktig ppekning, da ul-Qadri og Minhaj s gjerne vil bygge broer og skape religis dialog.

Ul-Qadri har ikke for vane legge skjul p sin synspunkter nr det kommer til blasfemi og islamsk lovgivning, I bker som Islam and Christianity uttrykker han at islamsk lov er overlegen vestlige lover. P 80-tallet var han en forkjemper for steining som straff i Pakistan.  

Man burde passe seg vel for alliere seg med mennesker som mener at blasfemi burde straffes med dden. Norske journalister og forleggere som lever med politibeskyttelse kan fortelle oss litt om denne problemstillingen. 

Men det er mer som skurrer med Minhaj-ul-Quran og ul-Qadri. 

I en DN artikkel fra 16. oktober 2004 fremkommer at Minhaj-ul-Quran samler inn kilovis med gull og millioner av kroner som sendes ut av Norge til Minhajs mektige leder i Pakistan. Artikkelen som er p over 3000 ord beskriver en heller autoritr organisasjon hvor ul-Qadri er en slags enehersker. 

I artikkelen fra 2004 fremkommer annen urovekkende informasjon. I en samtale som tas opp p lyd fremkommer det at Mihaj-ul-Quran i Oslo gjerne bistr norsk-pakistanere som vil sende barna sine tilbake til Pakistan for avnorskes. DN-journalisten skriver flgende:

Men president Mohammad Ansari i Minhaj-ul-Quran i Oslo, som ellers gir uttrykk for at det er viktig med integrering og deltagelse i det norske samfunnet, er villig til hjelpe. Han ber henne tenke seg om og lurer p hvordan en mor kan miste kontrollen over en syvring. Etter ha forhrt seg om det virkelig er dette Iram vil, tar han p seg jeg jobben med skaffe hennes syv r gammel pike skoleplass i Pakistan.

I 2001 hadde ogs danske medier og historikere gtt Minhaj etter i smmene. Berlingske refererte fra Minhaj-ul-Qurans obligatoriske pakt som beskrev medlemmenes plikt til betrakte den internasjonale revolusjonen basert p Koranen, Sunna, islams verdensomspennende seier, gjenopprettelsen av islams overherredmme og den muslimske verdens enhet. Dette oppslaget resulterte i kjapp redigering av Minhaj-ul-Qurans hjemmesider, hvor blant annet omstridte ord som verdensomspennende seier og overherredmme hadde blitt redigert bort.

Generelt sett kan det se ut som Minhaj-ul-Quran og ul-Qadri er nettopp ulv i freklr som Listhaug advarer mot. Det snakkes om integrering, kampen mot radikalisering og ikke minst utstedes fatwaer mot islamister, mens ul-Qadri og Minhaj-ul-Quran i kulissene jobber mot helt andre ml.

Den persiske poeten Saadi forteller en historie i sitt bermte verk Gulestan. I denne historien leser vi om en mann som var mindre smart. En dag fr han forferdelig vondt i ynene. Isteden for ske rd hos legen gr han til dyrelegen. Der fr han medisiner som er tiltenkt dyr, og som resultat av behandlingen blir mannen blind. Mannen som n var blind tar saken sin til retten. Der sier dommeren kun et esel vil ske rd hos dyrelege.

Til  tross for all den informasjonen som er tilgjengelig der ute s kan det se ut som vi er mannen som sker rd hos dyrlegen.

Som sagt tidligere er terror siste stoppested p ekstremistsporet. Ungdommen blir ikke mindre radikal av at en mindre ekstrem gruppe rettleder de inn i ekstreme ststeder.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar