hits

La den fremste lede dere

Imam Sherin Khankan fra kvinneledet moske i Danmark. Foto: AFP/Scanpix Denmark / Linda Kastrup

En kvinnelig imam i Danmark, en mosk for homofile i Tyskland og et initiativ for opprette en feministisk mosk i Norge. Endringene vi observerer blant muslimer i Europa er bde spennende og kjrkomne. 

Om vi ser p disse endringene i et historisk perspektiv, kan de fremst som noe kontroversielle. Kvinner som leder moskeer og bnn er mye debattert i blant muslimske lrde, og de religise implikasjonene skal ikke undervurderes. S sent som under det iranske valget ble det skapt en liten storm i det konservative vannglasset i Iran. 

Irans verste leder Ali Khamenei uttalte der man i islam sier la den fremste mannen blant dere lede dere, s er ikke det ekskluderende for kvinner. Uttalelsen skapte debatt.

Flere iranske kvinner uttalte at dersom man ikke kan akseptere kvinner som ledere, s vil ikke systemet - det iranske regimet - overleve. Det er nemlig de samme tekstene og begrunnelsene som brukes for forhindre kvinner i lede bnn for menn. 

Begrensningene som er plagt hvorvidt kvinner kan lede menn i bnn finnes ikke i Koranen, men i hadithene, og kun ett sted. I den delen av teksten sidestilles kvinner med beduiner og korrupte individer. Det er i seg selv interessant at grunnlaget for mene at kvinner ikke kan lede menn i bnn, er s tynt. 

Tar man steget videre, s finner man en beskrivelse der Mohammed selv ber en av sine koner lede sine i bnn. Det m legges til at denne teksten er omdiskutert, fordi man er uenig om hva som menes med sine. Alts en uenighet om eiendomspronomen

Men forelegget er ikke mer sensitivt enn at det har skapt presedens og at flere mener at dette gir grunnlag for at kvinner skal kunne lede menn og forsamlinger i bnn. Alts finnes det et (rett nok omdiskutert) grunnlag for at kvinner skal kunne lede en mosk for begge kjnn.

Moskeen Ibn-Rushd-Goethe i Tyskland tillater begge kjnn og homofile. Foto: REUTERS/Hannibal Hanschke

Om vi skuer utover den tekniske eller teologiske diskusjonen, er utviklingen ogs positiv for det bredere lag av befolkningen.

Mange muslimer opplever at de presses, og slik blir de nye stegene og tendensene avgjrende for vise mangfoldet blant muslimene i Europa. For den muslimske befolkningen i Europa er frst og fremst mangfoldig. Og mange har kun en kulturell (ikke-from) tilknytning til troen sin. Utover dette har de srdeles lite med religion gjre. 

Dessverre blir slike positive initiativ uglesett og fordmt av den religise og politiske ledelsen i den muslimske verden.  Dar al-Ifta al-Misriyyah, som iflge seg selv skal holde muslimer oppdatert p historiske og religise prinsipper, fordmmer den nyopprettede moskeen i Tyskland. Dar al-Ifta al-Misriyyah er en statsponset organisasjon som anses som et fyrtrn innen islamske lovstudier.

Institusjonen skriver flgende om kvinner som leder menn i bnn.

...Den islamske tro har valgt ut menn til utfre visse handlinger som krever en stor fysisk styrke som for eksempel Jihad,, eller lederroller som lede bnn.

Alts sidestiller man bnn med krig. Selv om denne sammenligningen skulle vre korrekt s har vi kvinner som leder militre avdelinger. Flere land har til og med kvinner i spesialstyrkene.

Men de har mer p hjertet, de fortsetter med si at kvinner br stille seg bakerst i moskeen. Dette begrunner de med noe profeten skulle ha sagt:

De beste radene for kvinner er de bakerste, og de verste radene for kvinner er de fremste radene...

I selve uttalelsen om moskeen i Tyskland uttaler Dar al-Ifta al-Masriyyah flgende: Dette er ikke en positiv tilnrming for bekjempe ekstremisme og terrorisme. Disse handlingene er et brudd p islam

Dette viser islams enorme moderniseringsbehov, bde i ledelsen og i tolkningen av tekster. Uten denne moderniseringen vil alle gode initiativ og tiltak vre nyttelse og uten effekt.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar