hits

De anti-kristne

Foto: Paul Weaver/ NA Bilder

Har du hrt om de anti-kristne fr? Hva med kristenhaterne, eller kristenofobi? Dersom du ikke har hrt disse uttrykkene, s er vi samme bt, for jeg har heller ikke hrt om dem.

For kun kort tid siden raste det en debatt rundt Guds konomiske budbringer, Hanvold. Mannen som har tjent seg rik p samle inn penger til gode forml, ogs kalt egen lommebok, fikk gjennomg. Alle fra Brennpunkt til nisjeavisene jaget ham ned for f en kommentar. Det skulle bare mangle, hvorfor skulle de ikke kreve svar fra ham? Det er deres samfunnsoppgave gjre dette. Det som er mest oppsiktsvekkende er at ingen anklaget dem for hate kristne, eller for  spre fordommer mot kristendommen.

I forrige uke lanserte Utrop en rapport om moskmiljene i Norge. Debatten som har pgtt i kjlvannet av rapporten har vrt interessant. Debatten som ble avholdt i forbindelse med lanseringen var ogs interessant. Enkelte var mest opptatt av forskeren som hadde gjennomfrt jobbet for Utrop, og hans bakgrunn. At han er opprinnelig fra Iran var visstnok problematisk. 

Enkelte mente ogs at alt var sre vel ved de norske moskeene og at det dermed ikke er behov for innsyn og oppflging av rapporten. Det hele toppet seg da en talsperson sammenlignet en sekulr organisasjon med IS. Tenk litt over det. En sekulr organisasjon i Norge er sammenlignbart med IS. Den islamske stat som forflger og dreper minoriteter, selger kvinner p torget og terroriserer verden, kan sammenlignes med en sekulr organisasjon i Norge. 

Det virker som man har to forskjellige standarder for hva som anses akseptabel kritikk av islam og kristendom. Dette er noks underlig da alle i utgangspunktet krev likebehandling, men tydeligvis ikke nr det gjelder kritikk av religion og tro. Hvordan hadde kristendommen sett ut om vi ikke hadde kritisert kirken, prestene og innholdet i bibelen? Hadde vi hatt en opplysningstid?

Gjennom den tiden jeg har oppholdt meg i muslimske land har jeg opplevd mer refleksjon rundt og kritikk av egen religion og egen kultur enn det jeg ser blant enkelte minoritetsmiljer her hjemme. Rent historisk har ogs innbyggerne i muslimske land vrt mer kritiske til islam enn det vi opplever idag.

I 1925, to r etter dannelsen av det muslimske brorskap, utga en teolog, religis dommer og fakultetsmedlem ved det prestisjeetunge Al-Azhar universitetet i Kairo en bok med forsvarstale for sekulre verdiene. Forfatteren som het Ali Abdel Raziq, hevdet at sekulre grunnverdier skal beskytte et samfunn, han fortsatte med si at adskillelse av islam og stat skal beskytte disse verdiene. Dette skal gjres slik at islam ikke kan misbrukes som et politisk virkemiddel. Den gangen og fortsatt i dag er dette svrt s kontroversielt. 

Dette demonstrerer nytenkingen som fantes p den tiden, men i Norge i 2016 er det kontroversielt si at man skal ha bedre kontroll p koranskoler og moskeer som sprer propaganda for andre stater. Enkelte har gtt langt i antyde at rapportforfatteren har urlige hensikter. Hadde jo tatt seg ut om noen skulle ha kritisert uheldige praksiser ved norske moskeer, som sttte av terrorisme og andre uheldige forhold.  

Hadde vi akseptert at andre nasjoner hadde spredt propaganda ved vre kirker og menighetshus? Hvordan reagerer vi nr vi avdekker uakseptable forhold ved vre kirker og hos vre pastorer? Hvordan reagerer menighetene og kirkene nr det rettes kritikk mot dem?

Det er sjeldent jeg har hrt at folk brunbeises, eller tillegges alternative motiver nr de avdekker kritikkverdige forhold med kirker eller menigheter.   

Det er litt underlig at de samme reglene ikke skal gjelde for muslimske trossamfunn eller islam. Alts at man ikke kan sette et kritisk skelys p islam, som religion, og muslimske trossamfunn uten bli tillagt underlige motiver eller brunbeises. Det er kanskje p hy tid at vi som muslimer viser litt av den samme toleransen overfor omverdenen som vi krever av den, og ikke minst utviser en evne til tenke kritisk rundt egen religion og kultur.  

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar