Politikk med andre midler

I går, den 26. oktober, skrev en anonym Afghanistan-veteran et innlegg i Nettavisen om sine tanker rundt det at stridsdyktige afghanske menn flykter til Norge, mens norske soldater kjemper i «deres krig» sammen med afghanske regjeringsstyrker i hjemlandet. Innlegget reiser noen interessante dilemmaer, men som veteran selv har jeg også noen motforestillinger.  

Alle som har deltatt i internasjonale militære operasjoner vet at det er forbundet med betydelig kostnader og risiko. Det bør være av de tyngste og vanskeligste politiske beslutninger å sende norske soldater ut i militære oppdrag i utlandet. Noen ganger er det likevel nødvendig for å ivareta landets interesser.


 

VI bor i en del av verden hvor vi har vært skånet fra krigshandlinger på egen jord, men for å sikrer denne freden så har vi sett oss nødt til å delta i internasjonale militære operasjoner, både i regi av FN og NATO.

Karl von Clausewitz spissformulerte krigens begrunnelse med at krig er en forlengelse av politikk, med andre midler. Det er nettopp det som kan sies å være begrunnelsen for Norges deltakelse i blant annet krigen i Afghanistan, Irak, Syria og bombingen av Libya. For ikke å snakke om de utallige FN-oppdragene vi har deltatt i og fortsatt deltar i.

Forsvarets skarpe ende bruker mye av sin tid på å trene til operasjoner. Krig krever ekspertise og soldatenes enkeltmannsferdigheter kan være avgjørende for oppdragets suksess, og for soldatens liv eller død. Det kreves en annen form for ekspertise å ta gode politiske beslutninger fra varme kontorlokaler i Oslo, men den er ikke mindre viktig. Denne ekspertisen vil til tider innebære en nøyaktighet som ikke oppnås gjennom en mastergrad i konfliktstudier eller lignende. Man må faktisk kjenne til de lokale forhold, forstå hvordan verden på den andre siden er skrudd sammen og hva som kan forventes. Våre etterretningstjenester er et verktøy som skal bidra til å skape et best mulig beslutningsgrunnlag.

Virkeligheten er imidlertid slik at man må fatte beslutning er på det grunnlaget man har, og dermed blir ingen beslutning bedre enn den informasjonen man har tilgjengelig. Det er heller ingen opsjon på å vente på å få et perfekte situasjonsbilde før man griper inn. Derfor er bruk av militær makt alltid forbundet med stor risiko og uforutsigbarhet. Det er også derfor militært personell i stor grad er selektert og trent for å kunne håndtere denne usikkerheten, og risikoen forbundet med det.

Jeg har selv tjenestegjort i det norske Forsvaret i en del år og deltatt i flere internasjonale militære operasjoner. Jeg har også til tider vært uenig i beslutningene som har blitt fattet. Sjeldent på grunn av risikoen som har vært forbundet med oppdraget, oftest på grunn av målet man ønsker å oppnå. Jeg har dog alltid vært klar på en ting, man har valgt å begi seg ut på denne reisen av egen vilje. Gjennom søknadsrunder, opptak og seleksjonen har man sagt seg villig til å påta seg en oppgave. En oppgave som er risikofylt og til tider medfører at man er uenig i beslutningene som fattes, og i ytterste konsekvens kan medføre død både for en selv og for andre, men man har selv valgt dette. Man har selv sagt seg villig til å gjøre dette.

Jeg sier ikke at man ikke skal reflektere over de valgene man har tatt som soldat, og hvorvidt det er greit at stridsdyktige menn rømmer landet, mens vi kjemper krigen for dem. Men gjennom å kjempe den krigen for andre et annet sted, bidrar vi også til å unngå å måtte kjempe den samme krigen i vår egen bakgård. Det er i vår interesse.

17 kommentarer

Stig

27.10.2016 kl.11:49

Nå har jeg lest begge innlegg og sitter igjen med et stort spørsmålstegn - hva svarte du egentlig på? Fant ikke kimen i innlegget ditt.

MF

27.10.2016 kl.11:53

Stig: Kimen ligger vel i nestsiste avsnitt. Skal man altså ikke gjennomføre eller bidra til en militær operasjon fordi politikerene ombestemmer seg? Det er en underlig tilnærming.
Jeg er enig i refleksjonen men ikke i konklusjonen.

Ståle

27.10.2016 kl.12:06

Det forandrer uansett ikke på det soldaten beskriver:

Vest Europeiske myndigheters uttalelser virker svært lett som en oppfordring til ungdom i Afghanistan til å rømme i stede for å kjempe, mens ungdommer fra de samme vest europeiske landene sendes til Afghanistan for å kjempe for (de gjenværende) innbyggerne.

Og hvem er det som rømmer? Jo, de mest ressurs sterke. Yngre folk med helse og penger.

Absurditeten kompletteres med at fienden blander seg med flyktningstrømmen for å gjøre skade i NATOS bakre områder (vest Europa) mens våre politikere benekter og/eller bagatelliserer det hele.

Våre myndigheter påstår til og med at vi ikke er "ordentlig" i krig.

Stig

27.10.2016 kl.13:36

Latterlig vil jeg kalle hele innlegget! Hvis ingen hadde gjort denne jobben, hva hadde skjedd da? Å hvorfor er det ingen som etterlyser USA opp i det her? De startet urolighetene, de "diktatorene" som er blitt felt holdt området rolig, men etter de ble fjernet vokste IS frem.

Å si at man har valgt det selv blir for snevert. Når de som er stridsdyktig i landene stikker av og nordmenn stiller opp sier det mye om deres kultur og syn.

Stig1

27.10.2016 kl.15:19

Hei Stig. Når vi begge skriver navnet "Stig" vil folk tro at det er jeg som skrev det du gjorde, og vis a versa. Kanskje vi burde være taktisk neste gang?

Avklaring: Undertegnede skrev innlegget 27.10.2016 kl.11:49

Stig1

27.10.2016 kl.15:38

MF: Når jeg leser anonym veteran sitt innlegg sitter jeg igjen med: Hvorfor skal norske soldater sendes i krig når friske stridsdyktige afghanske menn flykter til Norge?

Ja, det er en grunn til det - men jeg mener at vi bør få en ny politikk på dette området.

Vi kan hjelpe i nærområdene med opptrening av disse flotte friske stridsdyktige afghanske menn, slik at de selv kan kjempe for sitt fedreland.

En annen ting jeg hører i det fjerne: Hvorfor skal vantro gjøre jobben for muslimene i deres fedreland - hvorfor skal muslimene få gratis penger mens de venter i vårt fedreland - hvorfor skal muslimene trakke på vår kultur mens de er her i landet? Er dette takken?

Innlegget til anonym veteran er veldig godt. Det stikker dypere enn noen kan fatte. Jeg oppfatter innlegget og sitter igjen med 1000 spørsmål. Akkurat som et bilde sier mer enn 1000 ord...

Vel, det er min oppfatning!

Infanteriet

27.10.2016 kl.16:21

Takk til artikkelforfatteren som har gjort risikofull tjeneste for Norge.

Det var imidlertid veldig lite i denne artikkelen som kunne kobles til artikken fra NN, bortsett muligens fra overskriften som ligger på nettavisen.no.

At soldatyrket innebærer risiko er jo godt kjent, men det var ikke det NN kritiserte. Han etterlyste større engasjement fra afghanske menn. Er du enig med ham i denne kritikken?

Rune

27.10.2016 kl.17:27

MF: dette som du skriver er et typisk politiker svar. Berører Ikkje i det hele tatt grunnen på hvorfor NN skriver denne historien.

Veteran

27.10.2016 kl.17:57

Nå er det langt fra alle som reiser som har skrevet villighet på å reise ut. Forsvaret bruker tvangsbeordringer i langt større utstrekning enn tidligere.

Saudi Arabia

27.10.2016 kl.18:23

Kan du skrive om Saudi Arabia som dreper uskyldige barn i Jemen? Hvorfor er Norge alliert med barnemorderen Saudi Arabia?

https://www.youtube.com/watch?v=e6GWZhhftxA

27.10.2016 kl.19:21

Risikofyllt å flykte til europa over middelhavet....men pytt...de var valgt det selv.

Dette kalles fordummende forenkling..

27.10.2016 kl.20:36

Menn fra diverse krigsherjede land har iallefall på alle mulige måter vist at de er feige der de stikker avgårde fra barna og kvinnene , fysj for en moral. Bare min mening og av meg får de ingen respekt. Kanskje fordi jeg selv har familiemedlemmer av begge kjønn som risikerte liv under 2 VK for å beskytte Norge...Normalt høflig med muslimene om jeg blir betjent av dem i butikker, om de spør om hjelp osv, men eier ikke respekt for mennesker som rømmer fra sitt ansvar for sin nasjon og sitt folk i. Det strider mot alle mine prinsipper.. Jeg hadde dødd for Norge, om fremmede krefter tok seg inn for å skade oss.. Men så er også mitt land noe å elske, kanskje ikke like lett å elske Irak eller Afghanistan... ser den... men jeg mener denne soldaten hadde svært gode poeng i sin artikkel.

Jeg er redd for Norges fremtid, muslimer kommer i veldig stor grad for å få barnepass av det norske folk. de har bestemt seg på forhånd å komme hit, for her kjenner de andre som har fortalt dem at man får tildelt bopel i Oslo blant sine egne folk og kan leve på NAV.. For en somalier fra møkkhytter er navinntekk en gullgruve...bare vann fra krana og moderne toalett er helt " sjukt"... De har blitt våre barn, på NAV, de må ha mat, klær, bopel og litt smått til morro.. vi elsker jo dette, har ikke nok med våre egne.. Skatter gjerne i tusenvis til 40+50 år gamle somaliere og pakistanere som ikke føler for å jobbe, eller til rettsaker til en sint mullah som er såå sint på oss.. " Jai drepe dai", sier mullahen...mens han fekter med armene på typisk sint arabisk mann vis.. sinte sinte.. " dø rasist, do ikke fornærme mai"..nei vi må ikke fornærme de helligste.. vi nordmenn har vel vært i overkant tolerante, nå revner fantasibildene sakte men sikkert...rart boligkrisen i Oslo kom rett etter sinnsyke inntog av " syrere".. skal vi flytte ut av hovedstaden også nå, så muslimene kan bo i boligene bygd til oss ? Nåklienter fra Afrika skal få tildelt boliger taksert flere millioner? Åssen kan alle disse ha råd til å bo i Oslo? Jo det vet vi, ikke betalt det selv... våre politikere ønsker dette, plassere dem der de samler seg i sine grupper og aldri blir integrert.. rart Hadia Tajik som bodde på vestlandet omgitt av nordmenn ble så norsk, var deg bare en tilfeldighet? Noen ønsker denne syke utviklingen.. et splitta Norge med masse kulturer i konflikt med hverandre.. Også kan vi skatte til liv og opphold for dem. Og deretter få høre hvor skitne og vantro vi er? Allahu akbar skrikes deg, mens man sprenger folk i fillebiter.

Hver vidige dag omtrent er en nordmann slått ned eller voldtatt av mann med " utenlandsk opprinnelse"..

Og vi skal elske innvandring? Da må dere tro om igjen, ingen ønsker vel selvutslettelse?

( Ingenting imot arbeidsomme innvandrere som respekterer Norge og har rettmessig opphold her av diverse grunner)

Jan

27.10.2016 kl.20:38

La det være klart; jeg har sympati med den anonyme soldaten. Vi mennesker er skrudd slik sammen at vi føler mest for våre egne. Soldaten har helt rett, det er meningsløst at unge nordmenn skal slåss i Asia og Afrika når asiater og afrikanere rømmer til Europa. Jada, vi skal ta imot reelle flyktninger. Men for å være ærlig, i dag er dette begrepet tøyet til en parodi. For alle paraktiske formål er det "bosettere" som kommer. Det er helt klart at det er afghanere som skal slåss i Afghanistan og syrere i Syria. Denne folkevandringen som er en direkte følge av "globalismen" er en tragedie, ikke bare for Europa, men også for de landene de kommer fra. For meg er det alltid tragikomisk å høre mennesker fra Sentalasia og Midtøsten som insisterer på at de er norske. Selvfølgelig er de ikke det. Det vet de, og det vet vi. Slutt å gi dem gratisbilett inn i våre samfunn så slutter de å komme. La dem heller reise hjem og bygge sine egne land. Så kan norsk ungdom forsvare Norge og Norges grenser. Norge bruker 33 milliarder til uhjelp og mer til militære kostnader for "fredsbevarende styrker". Disse landene trenger ikke penger og hjelp fra mennesker som hverken forstår kulturen eller språket. De trenger mennesker som kan bygge landet sitt. I Europa bor millioner av asiater og afrikanere som har fått gratis utdannelse. Send dem hjem og la dem bygge landet sitt. (Kan vi ikke sende dem hjem? Mugabe tok fra hvite setlere deres eiendom og sendte dem ut uten at FN løftet en finger. ANC tok over en av verdens rikest stater og kjørte den i grøfta i "demokratiets" navn. Da kan også vi.) God reise hjem.

Lekeland

27.10.2016 kl.21:22

For det første så står ikke politiker svaret i stil med soldatens innlegg - fatter ikke poenget!

For det andre avslører politiker svaret hvor dårlig det står til på politisk nivå med kjennskap til forhold i og rundt Forsvaret!

Det er frivillig å delta i den forstand at "den som ikke bidrar høster heller ikke frukter". Mange av oss som har valgt Forsvaret som profesjon hadde ingen forestillinger om det som ventet i forhold til rotasjon innenrikt versus utenrikstjeneste.

Uten utenrikstjeneste i dag, så kan du ikke forvente å gjøre karriere på samme måte som tidligere.

Da er ikke dette frivillig lenger "tåke-politikere"!

Jone Bjørheim

27.10.2016 kl.21:30

"Virkeligheten er imidlertid slik at man må fatte beslutning er på det grunnlaget man har, og dermed blir ingen beslutning bedre enn den informasjonen man har tilgjengelig".

Ja vel, greit nok. Husk likevel at ikke i noen av de landene som Norge har utført militære operasjoner i de siste 50 årene på noen som helst måte har provosert Norge eller har truet landets sikkerhet. Mao. rationalet bak alle disse militære operasjonene har ikke vært å trygge Norges sikkerhet, fordi ingen av de landene som vi har bombet og kriget i på noen som helst måte har truet oss eller vår sikkerhet.

Ståle

27.10.2016 kl.21:35

Vel, da bør du vel ha kjennskap til at det ikke er alle som har et valg. De som søker seg til utenlands tjeneste tar et valg ja. De som søkte seg inn på Krigsskolen, eller en annen skole i forsvaret, har ikke nødvendigvis et valg. De som er i HV har til syvende og sist heller ikke et valg. ( De rød grønne endret loven, de var vel redd for at det kunne bli for få soldater, slik de reduserte forsvaret ) Så nei, ikke alle du var sammen med i Afghanistan var der fordi de hadde søkt seg dit. Noen ble beordret dit. Det visste du kanskje ikke ?

En

28.10.2016 kl.00:29

Det Fahramand her svarer på er Soldats offerretorikk, der Soldat beskriver seg selv og hans kamerater som offer fordi de har blitt sendt avgårde for å kjempe andres krig. Som Fahramand skriver er det noe Soldat og hans kamerater langt på vei selv har valgt. Ære være soldat for det modige valget, men nå bør han stå for det.

Det Fahramand ikke tar opp, som mange etterlyser et svar på, er kritikken av afghanere som reiser vekk fra landet og europeiske ledere som tar imot.

Vel, for det første: Tar vi så godt imot enslige afghanske menn? Er det ikke slik at svært mange blir sendt tilbake?

Og, enda viktigere: Dere sammenligner kanskje med hva dere selv ville gjort om en fremmed makt innvaderte Norge. Da joiner man den norske hæren, mener dere. Men er det situasjonen i Afghanistan? Det er vel såvidt jeg vet et klanbasert samfunn, ikke først og fremst nasjonalistisk. Og det kan fort ses på som at myndighetene er i ledtog med inntrengerne, snarere enn innbyggerne. Det er vel også flere forskjellige grupperinger som kjemper, ikke bare noen man åpenbart er på lag med og noen man åpenbart er imot. Jo flere som blir for å kjempe, jo vanskeligere blir kanskje situasjonen, for alle. Det er ikke så rett frem som noen ser ut til å mene.

Dessuten er vi ikke alle skrudd sammen slik at vi vil drepe for å få leve slik vi vil, eller dø for at andre skal få det. Heldigvis ikke.

At noen vil flykte fra håpløsheten er svært forståelig, selv om de er menn mellom 18 og 40 år.

Skriv en ny kommentar

hits