hits

Et sprsml om tillit

Illustrasjonsfoto fra sommerskole p Bjlsen skole. Foto:Terje Bendiksby / SCANPIX

At barn fra minoritetsfamilier ikke deltar p leirskoler og skoleturer med overnatting handler lite om konomi, men er i stor grad et tegn p manglende tillit til individene og samfunnet. 

Nr de fleste av oss lar vre barn delta i skoleaktiviteter som svmming og skoleturer utviser vi en enorm tillit til lrerne, skoleverket og det vrige samfunnet. Det samme gjelder n vi betaler skatten vr og ikke minst str der og venter p toget som sjeldent kommer presist. Dette er noe vi har lrt, fordi vi har vokst opp og bodd i trygge omgivelser hvor denne tilliten har vrt helt ndvendig for at samfunnet skal fungere.

ha tillit til samfunnet man bor i er ikke noe som skjer ved et trylleslag. Tillit bygges og grunnmuren er en tiltro til menneskene rundt oss. En tro p at vi kan stole p dem, og at de ikke vil oss vondt.Tilliten gjelder ikke bare i relasjonen mellom enkeltmennesker, men strekker seg ogs til gjelde systemene som fr samfunnet til fungere. I et fritt og demokratisk samfunn er vi rett og slett avhengig av denne tilliten for at hjulene skal g rundt uten for mye sty og friksjon.

I dagens samfunn str vi ovenfor flere faktorer som setter vr samfunnstillit p prve. Vi kan se konjunkturer av mistillit ved lavere valgdeltagelse og en strre forakt for politikere og byrkrater. Denne manglende tilliten kan kanskje ogs komme til syne i hvordan enkelte minoritetsgrupper forholder seg til samfunnet. Selv om det flerkulturelle tilsynelatende bringer med seg mye positivt, setter det ogs et strre krav til at vi har fokus p tillit.

For det er tilliten som holder oss sammen, og skaper en "vi" flelse. I innlegget Nekter barn dra p leirskole skriver Gunnar Stavrum om enkelte minoritetsgrupper som ikke lar barna, og da spesielt jentene, dra p skoleturer, delta p idrettsarrangementer og lignende. Dette kan forsts som et tegn p manglende tillit til det norske. Det er denne mistilliten som ogs frer til at enkelte fler et behov for dekke til jentebarn med hijab, holde ved tradisjoner som arrangerte ekteskap og sende barn tilbake til hjemlandet p en kulturell ferie.

Vi har s lett for fokusere p at religion har skylden i at minoriteter ikke deltar i samfunnet, men kan det kanskje heller sees som et tegn p en fundamental mistillit til det norske og det vestlige. En mistillit som til tider indirekte mates og understttes av religise trossamfunn, og kapitaliseres p av ytterliggende grupper. 

Noe av denne mistilliten blir omtalt i en mastergradsoppgave fra 2008, "Politisk integrasjon blant minoriteter" som er skrevet ved Universitet i Oslo. Her fremkom det at kun 52  prosent av tyrkerne og 62 prosent av pakistanerne og bosnierne mener at nordmenn er til stole p. Samme oppgave viser ogs at de samme minoritetsgruppene har generelt lavere tillit til individer med samme etniske bakgrunn.

Dersom man setter denne manglende tilliten til medmennesker i sammenheng s forstr man muligens litt mer av det som skjer i enkelte minoritetsmiljer.

Denne mistilliten til samfunnet rammer som oftest jenter. Forklaringen er ganske enkelt at jenter anses som det svakere kjnn og m dermed skjermes fra de man ikke kan stole p. Tidligere har enkelte tatt til orde for at muslimske jenter i mindre grad er utsatt for seksuelle overgrep, og begrunnet sine uttalelser med hijabbruk og forbudet mot samvr med fremmede menn. Dette er om ikke annet luftige tanker uten s veldig mye substans. Selv om disse uttalelsene er meningslst tomme, s beskriver de tankesette til de foreldrene som nekter barn deltakelse i skoleaktiviteter.

Alts prver foreldrene redusere risikoen for at jentebarnets re, og dernest familiens re, krenkes ved nekte barnet deltakelse p skoleaktiviteter. 

Dette tankesettet og disse problemene kommer heller ikke til bli mindre i de kommende rene. Dessverre er det slik at alt for mange av dem som sker tilflukt i Norge i dag kommer fra skalte failed nations. Nasjoner hvor man til nd stoler p folk fra samme slekt, og i mye mindre grad stoler p staten. Dette skaper neppe et godt utgangspunkt for stole p skoleverket og lrerne.

Det som kan vre kjernen i denne problemstillingen er samfunnets evne til bidra til minske denne mistilliten. Dette er en krevende oppgave og det kan ta lang tid, men vi er helt avhengig av f det til dersom vi nsker lykkes med integreringen..

Lsningen krever at minoritetsforeldre begynner stole p medelevene, lrerne, skoleverket og samfunnet. Det krever ogs at skolene flger opp disse tilfellene hvor denne mistilliten er synlig. Dette kan nesten ses p som den mistilliten vaksinemotstandere utviser overfor storsamfunnet, og m motarbeides med de samme midlene. 

 Denne tidskrevende prosessen starter ved at man tr utvise tillit og la barna delta p aktiviteter som overnattingsturer. 

16 kommentarer

Jeg har tenkt mye p om ikke den norske penheten frer til at muslimer forakter nordmenn. Den norske kulturen har gtt fra holde overgrep og psykiske problemer skjult, til at det er modig og bra vre pen. Jeg har inntrykk av at muslimer reagerer med vantro og avsky p denne penheten, og synes det er skammelig snakke om slikt. Det gir ogs ammunisjon til hevde at voldtekt ikke skjer innen muslimske miljer, det er ikke spiseforstyrrelser (pga at de dekker seg til?) de har ikke psykiske problemer. Og at nordmenn er noen horete folk med alle slags problemer.

la sin datter omgs norske barn mer, vil smitte henne s hun ikke blir en god muslim mer. Kanskje hun vil st fram og fortelle om sitt misbruk av tabletter, selvskading eller andre ting som det ikke skal snakkes om. Om at faren slr moren. Om at tanten er alkoholiker. At broren har en hemmelig kjreste. Kanskje hun vil fortelle det i massemedia. For en skam hun ville bragt over dem.

N har jeg hele tiden vrt sikker p at det er denne taushetskulturen som frer til underrapportering av familievold og seksuelle overgrep. Jeg har lest om groomingskandalen i Rotherham, at disse mennene ogs forgrep seg p jenter innen sitt milj. Men nrmest ingen ville anmelde det. Etter Andrea Voldums sak ble kjent, skrev en ung jente et innlegg i DT og nrmest skrev ord for ord det jeg selv har tenkt. (Hysj, ikke si det til noen!) http://www.dt.no/meninger/samfunn/debatt/hvorfor-vi-sjelden-horer-om-voldtekt-av-unge-jenter-i-muslimske-miljoer/o/5-57-420455

Jeg har ogs inntrykk av at det ikke spiller noen rolle om barna blir lykkelige og harmoniske, s lenge de er gode muslimer. Og er ikke en god god muslim en som flger Koranen betingelseslst, uten stille sprsml, adlyder imamen uten tenke selv, og adlyder sine foreldre. Er ikke det den strste redselen for en god del muslimer i Norge, at barna en dag skal bli sekulre, konvertere eller bli ateister? For norske? At barnet skal bli samboer med en kristen? At barnet skal nekte gifte seg innen den muslimske familien/omgangskretsen?

Jeg vet ikke om du vil kommentere dette?

Ikke annet enn relgion som lager dette . Tenke seg til at en mann i stfold voldtok sin egen datter for hun var blitt for norsk . Hvorfor kommer muslimer her da ?

Innertier Marianne :-)

Er ogs passe lei av at "ikke etnisk norske" alltid legger skylden over p andre.

S lenge man ikke erkjenner sine utfordringer vil man heller aldri ha forutsetninger for kunne lse de.

S enkelt er det.

Marianne. Les Koranen og du vil sj at forakt for alt ikkje-muslimsk er ein innbaka, sentral part av lra i boka, og dermed av Islam.

PS: Eg kan legga til at les du Koranen, vil du sj at det er s mange faktafeil og andre ikkje-religise feil i boka, at feila provar 100% at Islam sin pstand at Koranen kjem fr ein allvetande gud, ikkje er sann - ingen gud gjer bokstaveleg tala hundrevis av feil i si heilage bok. (Sj td. "1000+ Mistakes in the Quran". Det same er inndirekte, men klart vedgtt av Koranvers som 4/52, 20/82). Dette set ein del av Islam sine pstandar og gjerningar i eit temmeleg ironisk lys: Undertrykking, apartheid, forakt for andre, terrorisme, blood p vegne av ein oppdikta religion.

Dette er eit faktum alle skulle kjenna til.

Jeg er ikke trygg p at mine barn ville ha vrt trygge i en slik setting, hvor 25 skoleelever er overlatt et par voksne, s ja det handler om tillit.

Problemet oppstr nr folk gjr forskjell p guttebarn og jentebarn, hvis folk er bekymret uavhengig av kjnnet p barnet, s br man forske se det fra foreldrenes ststed ogs.

Forresten, jeg har ikke mistillit til det norske, men heller mistillit til at andre vil vre like opptatt av mitt barns ve og vel, som det jeg er.

Stoler da nok p oss til flykte til oss med tillit til at NAV vil forsrge dem.

Dette er ikke et sprsml om hvorvidt religion eller mistillit har skylda. Den manglende tillit er jo der p grunn av religionen. En vegg av frykt for at deres barn skal bli like skamlse, dekandente og relse som vre vantro barn. En forakt mot oss og vre verdier som vi ikke er i stand til forestille oss, med mindre vi har lrt oss litt om islam.

En god muslim elsker det Allah elsker og hater det Allah hater. Dessverre er ikke Allah srlig begeistret for vantro mennesker.

Tillit alene kan neppe reparere dette grunnleggende problemet. Tillit kan ikke kjpes eller vedtas. Vr innlrte tillit vil nok dessverre forbli ugjengjeldt, inntil den forsvinner helt, ogs hos oss.

I ledige stunder undrer jeg meg over hvorfor vi har satt oss i den situasjonen at vi m diskutere muhammedanismen i dette landet. For noen tir siden var det en pussig gudelre som ble dyrket i fremmede samfunn. Hvem har invitert gudelren hit og hvorfor?

Dr. M. Naci Akkk

Dr. M. Naci Akkk

Takk Mahmoud! Det var et flott og gjennomtenkt innlegg (som vanlig).

Noen kommentarer:

Det du kaller for tillit er en av de viktigste bygningsblokkene i det vi (Srlig Trine Skei Grande) kaller for samfunnskontrakten. Alle samfunn har en samfunnskontrakt. ?Failed Nations? du referer til har en drlig en, med mindre tillit til samfunnet og dens institusjoner. Ofte med gode grunner.

Du nevner at nordmenn med tyrkisk og pakistansk bakgrunn har problemer med stole p etnisk nordmenn og det norske samfunnet. Det br markeres at disse er primrt arbeidsinnvandrere. Flest fra tidlig 70-tallet, som kom fra smsteder, uten srlig utdanning, og med ett hoved ml: tjene penger og dra tilbake. Denne gruppen har fra begynnelsen ikke nsket vre alt for tett integrert i det norske samfunnet (eller rett og slett ikke prioriterte det), og har konsekvent investert (konomisk og mentalt) i gamle landet siden planen var dra tilbake. Det har ikke endret seg s mye. Mange bygger hus i det gamle landet, blir pensjonert tidligst mulig, og lever en stor del av livet i det gamle livet.

Ogs fordi det er enda en utfordring som kjennetegner denne gruppen: De er ikke utrustet nok til kunne bygge opp en norsk identitet. Ikke motivert til og ikke utrustet til skape en identitet i dette samfunnet frer ofte til skape en religis og/eller nasjonalistisk identitet med grunnlag i det gamle landet. Dette er i grunn en paradoks, siden de ikke stoler p det gamle landets institusjoner, men forsvarer gamle landet og dets verdier heftigst og med urokkelig overbevisning.

Jeg har ingen problemer med at unger bruker ett r i det gamle landet for at de forstr sine rtter, ikke mister sprket osv. Det er et sunnhetstegn. Dessuten blir det norske samfunnet rikere av det. Problemet oppstr nr den gamle identiteten blir den eneste identiteten, som s m forsvares/konserveres spass at det hindrer den minste muligheten for integrering i det norske samfunnet.

En siste observasjon: Jeg leste kommentarene fr jeg skrev dette. De peker p Koranen og religionen som grunnen til elendigheten. Vi m huske at de ogs er klisjer som hindrer oss forst (for s kunne lse) utfordringene. Mange har allerede pekt ut at Koranen, Bibelen og Tora/Tankh har det Gamle Testamentet til felles. Srlig de voldelige delene. Det betyr at ikke bare n av de tre, men muligens religion generelt, og spesielt nr det tolkes bokstavelig, er et forverrende element.

Dersom muslimske jenter ikke fr lov av foreldre til vre med p leirskole s kan vel dette lses ved at det deltar en mor til en av jentene p turen. Da burde jentene vre i trygge hender.

Liker ikke nordmenn, stoler ikke p nordmenn, stoler ikke p det norske samfunnet. Greit nok det, men hva i h***ete gjr dere her da..? Hvorfor ikke pakke sakene og reise dit hvor dere finner deres likesinnede som lever og er p deres mte?

Jeg savner det Norge jeg vokste opp i p 70 og 80 tallet noe s enormt. Det reneste drmmesamfunn sammenlignet med dagens! At mange nordmenn fortsatt forsvarer og sttter import av disse ukulturene er for meg en gte.

Enig med deg Rune! Har ingen problemer med mennesker som integrerer seg og er takknemlig for komme hit, de er det som regel ingen problemer med, for de har skjnt det. Det er alt dette maset om tilpasse seg muslimene som gjr meg fly.....Denne hijaben, ( har s lyst bruke sterkere krutt her ), er ikke annet enn et et symbol p denne islamske ideologien. Savner ogs Norge som det var, det er n er i ferd med delegges av det man kaller humanisme. Sverige er et godt eksempel. Vrt kjre fedreland som gikk fra vre et fattig land, til et land som ble velsignet med rikdom s man kunne hjelpe andre, er n i ferd delegges. Hjelpe andre betyr ikke flytte andres problemer hit og la seg utnytte i eget land.

Einar Kristian Steffenak

Einar Kristian Steffenak

En reflektert kommentar. Bare kort; Jeg har 40 r som lektor bak meg. Jeg har mtt bde det ene og det andre. Men jeg har heldigvis mtt noen svrt godt fungerende elever fra failed states. Det er ogs en del av bidet p mikroniv, i en sentral del av hverdagen.

Einar Kristian Steffenak: det er jeg helt enig i, det er en viktig presisering.

Skriv en ny kommentar