hits

Meningsls streik

OSLO 20161011.Lokfrere i NSB str streikevakt p Oslo S mandag. Det er streik blant medlemmer i Norsk Lokomotivmannsforbund noe som i hovedsak medfrer at mange lokaltog p stlandet er innstilt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Det er streik blant medlemmer i Norsk Lokomotivmannsforbund noe som i hovedsak medfrer at mange lokaltog p stlandet er innstilt. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

I disse dager streiker NSBs lokfrere. Tilsynelatende streiker de for at sikkerheten p den norske jernbanen ikke skal bli drligere. Videre psts det at man nsker en nasjonal utdanningstandard.

Lokomotivfrerne i NSB har streiket i mer enn to uker. Deres krav kan ved frste yekast fremst valide. Hvem kan krangle p at Norge skal ha en nasjonal utdanning for dem som skal kjre tog p det nasjonale jernbanenettet.

Det er nettopp det Norsk Lokomotivmannsforbund har fremmet som hovedgrunnen for streiken. Man kan si at de har gtt ganske hardt ut og psttt at kravet er beholde utdanningsnivet til lokfrere i Norge. Om ikke annet er dette misvisende, for dette utdanningsnivet fastsettes av Statens Jernbanetilsyn.

All utdanning av lokomotivfrere, som gjennomfres ved Norsk Jernbaneskole eller andre godkjente utdanningsinstitusjoner i andre land, fres tilsyn med av Statens Jernbanetilsyn. Det fres ogs tilsyn med alle jernbanevirksomheter som kjrer tog p den norske jernbanen, og infrastruktureier, Jernbaneverket.

I tillegg til dette gjennomfres det et eget utvelgelsesprogram for lokomotivfrere i Norge. Alt dette tatt i betraktning, kan man ganske trygt pst at ikke hvem som helst kan ta p seg en uniform og tffe avgrde med nrmeste lokomotiv.

Fagforeningen vet at dersom de nevner ordet sikkerhet s hopper NSB, Jernbaneverket og Jernbanetilsynet, men i dette tilfellet har ingen latt seg lure. Til og med de mest sikkerhetsbevisste individene i disse etatene har ikke latt seg overtale av fagforeningenes noe tynne argumentasjon.

Det som ikke skal forsmmes i denne sammenheng er fagforeningenes motstand mot jernbanereformen. Store deler av fjorret ble brukt til sverte reformen. Politiske streiker ble gjennomfrt og flyveblader utdelt.  Ja til og med fingre og mindre flatterende beskrivelser ble servert til statsrder og statssekretrer. Dette ga liten effekt, s det kan se ut som fagforeningen n m prve med tyngre skyts, og i jernbaneverdenen er sikkerhet anse som atomvpen.

Les ogs: Lokfrerstreiken trappes opp neste uke

Dermed kan det se ut som dommedagsklokken i fagforeningslokalene er innstilt til ett minutt fr tolv, og verden ikke str til neste dag dersom arbeidsgiver ikke gir etter for disse meningslse srkravene.

Det fagforeningen ogs vet er at jernbanereformen vil ha liten innvirkning p sikkerheten p den norske jernbanen. Systemet er alt for lite tilfeldig sammenskrudd for at dette skal vre tilfelle. Men privatisering vil p lang sikt bidra til at tilbudet til kundene kan bli bedre, men det vil selvflgelig pvirke NSBs hegemoni. Dette vil ogs pvirke fagforeningenes posisjon innen norsk jernbane.

Fremtiden for dagens lokomotivfrer blir ikke lysere dersom man tar i betraktning all den nye teknologien som utrulles. Vi har jo allerede frerlse biler og busser, og det vil ikke ta lang tid fr ogs togene blir frerlst. Dermed kan man sprre seg hva som er hensikten med kreve ytterligere meningslse kompetansekrav til et fullgodt system som om ikke alt for lenge blir erstattet av maskiner. 

S nesten gang du str der og venter p toget som er innstilt p grunn av streiken kan du tenke at det skyldes at noen er misfornyd fordi de mister makt og posisjon. For sikkerheten din som passasjer er godt ivaretatt av jernbanesystemet.

n kommentar

Her var det mye tullprat....

Skriv en ny kommentar