hits

De fornrmede

For et r siden ble satiretegneren Atena Farghadani dmt for ha spredt propaganda mot systemet i Iran. Hennes kriminelle handling var at hun hadde tegnet  iranske politikere som apekatter.



I Norge har satiretegneren Thomas Knarvik karikert den svenske politikeren Ali Esbati, med iransk bakgrunn. Esbati ble tegnet som en apekatt, og som et resultat av dette ble Knarvik kastet ut av Facebook. Siden har det rast en debatt om hvorvidt tegningen er rasistisk.

Knarvik tegnet Esbati i kjlvannet av NRKs n etterhvert velkjente reportasje fra Rinkeby.

Esbati, som iflge enkelte, er en tindrende stjerne p venstresidens ellers s mrke himmel kalte reportasjen for rasistisk. Han nyde seg ikke med det, men kalte ogs en norsk minister for rasist.

Disse hersketeknikkene fungerer ganske godt hos vrt broderfolk, og har bidratt til at debatten om innvandring og integrering er meget polarisert. Dette har resultert i store utfordringer for det svenske samfunnet, noe som kom ganske greit frem i NRK-reportasjen.

Knarviks tegning er et svar p Esbatis tiltale. Tegningen har pnet en Pandoras eske. Knarviks forsvarere er mtt med rasismeanklager og et krav om be om unnskyldning. Esbatis beskyttere har ppekt de historiske referansene fra slave- og kolonitiden. Det er mildt sagt ikke srlig relevant. Det er en stygg historie med rasistiske avbildninger av afrikanere som aper i Europa, men Esbati er opprinnelig fra Iran (Persia). Et land som har aldri vrt kolonisert av europeere. Det finnes ikke noe rasistisk tradisjon noe sted i verden for tegne persere som aper.

Selv om en kan f det inntrykket nr en flger med i den norske debatten, s er ikke rasisme utelukkende er et europeisk fenomen. Blant araberne blir perserne kalt for hester og hunder. Perserne som selv omtaler seg som lver og tigre, har ikke mindre nedlatende beskrivelser av sin arabiske naboer.

For perseren Esbati ville det ville vrt mer fornrmende om Knarvik hadde tegnet han som en hund, helst en rkenhund eller en afghansk mynde. Eller enda verre: En norsk skogkatt.

Ingen i Norge reagerte da Finn Graff tegnet Erna Solberg som en grisepurke, eller gjr det nr Carl I. Hagen blir tegnet med grisetryne. Erna Solberg sa flgende etter grisetegningene:

- Jeg er ikke spesielt prippen av meg og har ikke problemer med slike tegninger.

Det hadde jo ikke skadet med en lignende tilnrming fra Esbati og hans forsvarerere.



Det finnes ikke noe rasistisk i en slik avbildning i vr tradisjon. Det gjr det derimot i for eksempel den muslimske verden, der det er vanlig referere til vestlige hvite mennesker som griser. Helst skitne griser. Ogs i karikaturtegninger.

Jder kan bli fremstilt som bde griser og aper. Til og med i koranen.

En ting jeg har tenkt p i lpet av denne debatten er nr man slutter vre offer for sin opprinnelige identitet. Alts nr er man ikke iraner, iraker eller somalier lenger, og begynner vre svensk, norsk eller dansk.

En avbildning av en svensk politiker og riksdagsmann som apekatt, burde jo ikke vre mer krenkende enn en avbildning av en norsk politiker og stortingskvinne som en grisepurke. Rent objektivt sett. 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar