hits

Kan islam reformeres?

Dette viktige sprsmlet ble debatterte 19. mai p litteraturhuset. Det var Secular forum som arrangerte debatten og hadde invitert fem debattanter. Det var god spredning i religist ststed hos debattantene. Panelet besto av erfarne samfunnsdebattanter som Shakeel Rahman, Bushra Ishaq, Linda Noor, Basim Ghozlan og mindre erfarne debattanter som undertegnede.

Hvorvidt Islam kan og br reformeres er et sentralt sprsml for bde muslimer og ikke-muslimer, og det er liten tvil om at de som satt i panelet var mer eller mindre enig om at islam kan reformeres. Dog var det stor forskjeller i hvordan man skal reformere islam og hva som kan forandres.

For de konservative er islams hellige skrifter uforanderlig og br kun tolkes av de lrde, og profeten er det perfekte eksemplet. Det er her utfordringene oppstr.

blind tro?
Foto: Petr Josek / Reuters / NTB scanpix



 

Det br ikke vre noen tvil om at koranen og hadithene inneholder vers og avsnitt som oppfordrer til vold og antisemittisme. Det br heller ikke vre noen tvil om at profeten var langt fra perfekt, slik som andre mennesker. 

For mange, om ikke alle, konservative muslimer er de overnevnte utsagnene uakseptable og smertefulle. De mener at profeten var et perfekt menneske og at islam er langt p vei fredens religion. Men i dialog med de konservative muslimene kommer det frem noe interessant. Veldig ofte er deres standpunkt et resultat av til dels selektive tolkning av islams hellige tekster og tolkninger av disse.

Det er muligens uproblematisk at man har disse synspunktene, men br man ikke innse og innrmme at det finnes negative sider ved religionen islam? Br man ikke erkjenne at Muhammed og hans flgesvenner begikk brutaliteter og oppfordret til vold?  

Det er nok av vers og avsnitt i koranen som oppfordrer til vold. Men de konservative som satt i panelet var ganske s klare p at dette ikke er sant, og at noe av dette er et resultat av en global konspirasjon for sverte islam og muslimer.

Slike konspirasjonsteorier er svrt skadelige og medfrer at diskusjonen om islam og muslimer ender opp med en diskusjon om skyldfordeling for muslimers elendighet. 

Ved ha et nyansert forhold til religion viser man evne til tenke kritisk, og gjennom egne personlige tolkninger komme frem til hva man kan akseptere og hva man skal forkaste. Ved gjre dette vil det ogs vre lettere for muslimene tilpasse seg det samfunnet de bor i.

Det er nettopp dette jeg var opptatt av i grsdagens debatt p litteraturhuset. Konservative muslimer referer altfor ofte til en eller annen lrd for f en godkjenning eller aksept. Dette medfrer at moskeer, med tvilsomme hensikter, fr alt for stor makt over massene. Vi har sett flere eksempler p dette her i Norge, og en rapport fra Storbritannia viser at det er imamene som stor bak radikaliseringen som finner sted i de britiske fengslene.

Som sagt er ikke en personlig tolkning av islams hellige skrifter synonymt med at man blir ateist eller hater islam, men det er synonymt med f innsikt i bde de negative og de positive sidene ved ens religion.  Slik at overraskelsen blir noe mindre nr islam kritiseres.      

Den strste reformen islam trenger er at muslimer tar makta fra imamer, mullaer og muftier, og begynner tolke islam til sitt eget bruk og innrmmer de negative sidene ved islam.
 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar