Villedende imamer

I det siste har det vært mye snakk om imamer. Det startet med et oppslag i Dansk TV2 i februar, der en imam i Århus anbefaler pisking og steining i sin undervisning.

I etterkant av terrorhandlingene i Belgia og Pakistan har de muslimske ledernes taushet vært øredøvende.

Siste nytt fra imam-fronten her hjemme, er at Nehmat Ali Shah, Imamen ved Central Jamaat Grønland, har reist til Pakistan for å delta i en støttemarkering for Mumtaz Qadri.

Den 4. januar i 2011 hevet Qadri sitt automatvåpen mot den liberale guvernøren i Punjab-provinsen, Salman Taseer, og skjøt ham til døde med 28 skudd. Drapet skjedde midt på lyse dagen på Kosharmarkedet i Islamabad.

Qadri var elitesoldat og tilhørte Taseers livvaktstyrke. Taseer, som var drapstruet etter å ha kritisert Pakistans kontroversielle blasfemilover og dødsdommen over den kristne kvinnen Aasiya Noreen (Asia Bibi). Hun er dømt til døden for blasfemi etter en krangel om en kopp vann hun urettmessig skal ha drukket av i 2009. Koppen var forbeholdt muslimer.

Qadri ble idømt dødsstraff for drapet på Taseer i slutten av 2011. Straffen ble eksekvert ved hengning tidlig om morgenen den 29. februar i år.

For mange pakistanere er likevel Qadri i en helt. Denne helten ble motivert til å gjennomføre dette drapet av en imam. Taseer var en kjetter som selv hadde gjort seg skyldig i blasfemi. En dødssynd blant fanatiske muslimer.

Imamen ved Central Jamaat på Grønland, Nehmat Ali Shah, er heller ikke alene om sin støtte til drapsmannen blant religiøse ledere med pakistansk bakgrunn i Europa. En av hans kolleger i Skottland har gjort det samme.  

En imam i Bradford postet en støtteerklæring til Qadri på sin Facebookside. Den fikk mer enn 4400 «likes», og delt mer enn 750 ganger. Han har 150.000 følgere på Facebook, og er nærmest å betrakte som en rockestjerne for muslimsk ungdom i Storbritannia.

Det sies at en imam ved en av de største moskeene i Belgia nektet å be for ofrene etter terrorangrepene i Brussel. Hans begrunnet dette med at det ikke er tillatt å be for andre enn muslimer. Jeg som trodde profeten hadde sagt at alle mennesker er like mye verdt, den gang ei. 

Det er et lyspunkt at stadig flere muslimer tar til orde for å stå opp mot imamene, men de forkastelige holdningene kommer ikke ut av løse luften. Det kan se ut som disse ekstreme holdningene hos imamene er nokså utbredt.  

Ifølge en rapport fra Landinfo fra 2013 om pakistanske og muslimske menigheter i Norge, er det menighetene som selv velger ut sine imamer. I enkelte tilfeller etter ansettelsesintervjuer. I en slik prosess bør det være mulig å avdekke både imamens teologiske og politiske ståsted.

Det stilles i utgangspunktet ingen krav til utdanning for å bli imam, det er tilstrekkelig at man kan lese koranen og lede bønn.

Det innebærer at imamenes kunnskapsnivå er høyst varierende, og at det er grunn til å være kritisk til deres status som «lærde» i religiøse spørsmål. Samtidig er det ingen tvil om at imamene blir lyttet til og at deres ord har stor betydning. De kan ha en avgjørende rolle i å bidra til god integrering, eller til at parallellsamfunn oppstår. 

Det må også nevnes av Central Jamaat på Grønland mottok 3 millioner i statsstøtte i 2015. I tillegg har norske politikere, alt fra byrådsmedlemmer til statsråder har vært i kontakt med denne imamen og gjennom sin kontakt med ham styrket hans posisjon i minoritetsmiljøene. 

Vi bør vurdere imamutdanning i Norge, men det haster mer er å gi klar beskjed til moskestyrene om å rydde opp. Om de ikke er villige til det, må staten foreta en gjennomgang av støtteordningene. Våre politiske ledere og medier har et ansvar for å fremme de gode forbildene. 

Det er ikke statens oppgave å finansiere og støtte ekstreme holdninger. Nok er nok.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar

hits