hits

Villedende imamer

I det siste har det vrt mye snakk om imamer. Det startet med et oppslag i Dansk TV2 i februar, der en imam i rhus anbefaler pisking og steining i sin undervisning.

I etterkant av terrorhandlingene i Belgia og Pakistan har de muslimske ledernes taushet vrt redvende.

Siste nytt fra imam-fronten her hjemme, er at Nehmat Ali Shah, Imamen ved Central Jamaat Grnland, har reist til Pakistan for delta i en stttemarkering for Mumtaz Qadri.

Den 4. januar i 2011 hevet Qadri sitt automatvpen mot den liberale guvernren i Punjab-provinsen, Salman Taseer, og skjt ham til dde med 28 skudd. Drapet skjedde midt p lyse dagen p Kosharmarkedet i Islamabad.

Qadri var elitesoldat og tilhrte Taseers livvaktstyrke. Taseer, som var drapstruet etter ha kritisert Pakistans kontroversielle blasfemilover og ddsdommen over den kristne kvinnen Aasiya Noreen (Asia Bibi). Hun er dmt til dden for blasfemi etter en krangel om en kopp vann hun urettmessig skal ha drukket av i 2009. Koppen var forbeholdt muslimer.

Qadri ble idmt ddsstraff for drapet p Taseer i slutten av 2011. Straffen ble eksekvert ved hengning tidlig om morgenen den 29. februar i r.

For mange pakistanere er likevel Qadri i en helt. Denne helten ble motivert til gjennomfre dette drapet av en imam. Taseer var en kjetter som selv hadde gjort seg skyldig i blasfemi. En ddssynd blant fanatiske muslimer.

Imamen ved Central Jamaat p Grnland, Nehmat Ali Shah, er heller ikke alene om sin sttte til drapsmannen blant religise ledere med pakistansk bakgrunn i Europa. En av hans kolleger i Skottland har gjort det samme.  

En imam i Bradford postet en sttteerklring til Qadri p sin Facebookside. Den fikk mer enn 4400 likes, og delt mer enn 750 ganger. Han har 150.000 flgere p Facebook, og er nrmest betrakte som en rockestjerne for muslimsk ungdom i Storbritannia.

Det sies at en imam ved en av de strste moskeene i Belgia nektet be for ofrene etter terrorangrepene i Brussel. Hans begrunnet dette med at det ikke er tillatt be for andre enn muslimer. Jeg som trodde profeten hadde sagt at alle mennesker er like mye verdt, den gang ei. 

Det er et lyspunkt at stadig flere muslimer tar til orde for st opp mot imamene, men de forkastelige holdningene kommer ikke ut av lse luften. Det kan se ut som disse ekstreme holdningene hos imamene er noks utbredt.  

Iflge en rapport fra Landinfo fra 2013 om pakistanske og muslimske menigheter i Norge, er det menighetene som selv velger ut sine imamer. I enkelte tilfeller etter ansettelsesintervjuer. I en slik prosess br det vre mulig avdekke bde imamens teologiske og politiske ststed.

Det stilles i utgangspunktet ingen krav til utdanning for bli imam, det er tilstrekkelig at man kan lese koranen og lede bnn.

Det innebrer at imamenes kunnskapsniv er hyst varierende, og at det er grunn til vre kritisk til deres status som lrde i religise sprsml. Samtidig er det ingen tvil om at imamene blir lyttet til og at deres ord har stor betydning. De kan ha en avgjrende rolle i bidra til god integrering, eller til at parallellsamfunn oppstr. 

Det m ogs nevnes av Central Jamaat p Grnland mottok 3 millioner i statssttte i 2015. I tillegg har norske politikere, alt fra byrdsmedlemmer til statsrder har vrt i kontakt med denne imamen og gjennom sin kontakt med ham styrket hans posisjon i minoritetsmiljene. 

Vi br vurdere imamutdanning i Norge, men det haster mer er gi klar beskjed til moskestyrene om rydde opp. Om de ikke er villige til det, m staten foreta en gjennomgang av sttteordningene. Vre politiske ledere og medier har et ansvar for fremme de gode forbildene. 

Det er ikke statens oppgave finansiere og sttte ekstreme holdninger. Nok er nok.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar