hits

Hvorfor forbud

Forrige lrdag fremmet jeg et forslag om hijab-forbud i skolen p Telemark Hyres rsmte.

I debatten rundt forslaget om hijabforbud i skolen rder det en viss sammenblanding av begreper. Forslaget rammer ikke retten til fritt utve sin religion eller andre grunnleggende friheter, slik enkelte later til mene. Det handler om ivareta barns like rettigheter. Et forbud vil begrense foreldres rett til ikle sine barn hijab. Sprsmlet er om det er hensynet til barna eller foreldrene som skal veie tyngst. Skal vi godta at jenter opp til 12 r - noen s unge som som ned til fem rs alder - kan bli presset, og i noen tilfeller tvunget, til ikle seg et plagg som kan virke begrensende bde sosialt og i utfoldelse og lek?

Det finnes ingen teologisk begrunnelse eller tradisjon i islam for barnehijab. I koranen er kravet om tildekking begrenset kvinner i kjnnsmoden alder. Jenter som er enn ikke har ndd kjnnsmodenalder - og kvinner som har passert overgangsalderen - er ikke omfattet av dette kravet. Det sies eksplisitt at kvinner skal senke sine blikk for ikke friste menn. Selve kravet om tildekning er begrunnet i smmelighet, og for begrense hvem som kan se kvinnens skjnnhet. Det viktig merke seg at det arabiske ordet som brukes i koranen er kvinner, ikke jenter.

Meymaneh, AFGHANISTAN AFGHANISTAN 20081009:
Utenriksminister Stre beskte torsdag jenteskolen Setara i Maimana i Nord Afghanistan der han selv tok initiativ til  hilse p noen av jentene. Selv om skolen er et fristed for afghanske jenter mtes de fortsatt av undertrykkelse straks de gr ut skoleporten. Her jenter i tradisjonelle klesdrakter, med sjal / hijab.
Foto: Heiko Junge / SCANPIX

Enkelte muslimske ledere i Norge har argumentert for at hijab er en beskyttelse mot seksuelle overgrep, i et slikt argument ligger det en erkjennelse av hijab som et plagg som bidrar til seksualisere smbarn. Faktum er ogs at det meste som finnes av informasjon om hijab i hellige og tilsttende skrifter, er at det p en eller annen mte referer til seksualitet, lyster og kontroll av lyster.   

Hijabens religise betydning er begrenset, men plagget har en klar funksjon som et verkty for sosial kontroll, noe som er et alvorlig problem i enkelte muslimske miljer. Der andre snakker om glasstak og ?vegger, handler det her om regelrette jernbur. I disse miljene er det fortsatt slik at jenter og kvinner har en lavere rang enn mennene i sin slekt. Manglende smmelighet og beskjedenhet hos kvinnene kan vekke unskede flelser hos menn, og dermed skade bde mannens og slektens re. Dermed blir det uhyre viktig kontrollere jentenes frihet. Prisen for bryte ut kan vre total utestengelse fra familie og venner. Enkelte har betalt med sitt eget liv, noen har vrt ndt til skifte identitet og leve p hemmelig adresse. Dette er en del av virkeligheten i dagens Norge.


Jenter i muslimske miljer blir utsatt for sjikane og mobbing fordi de ikke kler seg korrekt. Muslimske kvinner oppvokst i Norge kan fortelle at de i voksen alder ikke er komfortable med omgs menn p en naturlig mte p grunn av den sosiale kontrollen de opplevde i barndommen. Det er ogs en grunnleggende redsel i enkelte miljer for vestlig adferd, som man assosierer med seksuell lssluppenhet, alkohol og umoral. Paradokset er at gutter kan ta seg friheter som er strengt forbudt for jenter.   

Barnehijab handler med andre ord ikke om religionsfrihet, men om en sosial kontroll som rammer jenter - og som kan gi langvarige konsekvenser. Barnehijab handler om identitetskontroll og kjnnssegregering.

Jeg er ingen tilhenger av forbud, pbud og tvang, men i noen situasjoner kan reguleringer vre ndvendige. Vi m av og til ta tffe valg. Et forbud mot hijab i barneskolen  vil vre et viktig virkemiddel for sikre at alle muslimske jenter ogs skal f oppfylt sin rett til ta egne valg, og kunne bli selvstendig og likeverdige individer i et likestilt samfunn.

 

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar