Moralistene

RNok en gang inntar moralistene den moralske høyden og peker sine lange pekefingre ned på sånne som meg. Moralistene kan fortelle oss om hvor ille alle som sitter på mottak har det, og hvor lite vi andre forstå av hvor vondt «folk» i verden har det. Enkelte har faktisk foreslått å reinnføre heksebrenning, slik at man kan brenne de som ikke deler deres synspunkter. 

Til og med forhenværende Arbeiderparti statsråd «Leppa fra Grorud» Berntsen har tatt seg tiden til å bidra til dette sirkuset. Berntsen som i mindre hyggelige ordelag moraliserte over regjeringens tilnærming til asylantene, ser ut til ha glemt sine egne uttalelser fra 2001. Da mente han at det ikke var plass til flere innvandrer i Grorud (http://www.dagbladet.no/nyheter/2001/08/28/277963.html). På generelt grunnlag kan det virke som hele Arbeiderpartiet lider av kollektiv demens. Hvis jeg ikke husker feil var det Helga Pedersen, tidligere nestleder i Arbeiderpartiet, som ville fly de nyankomne direkte fra Kirkenes til Kabul. Nå er Arbeiderpartiet i harnisk over at de returneres til Russland.

Det finnes også mennesker der ute som uten å moralisere, reklamere eller stå på forsiden av avisene driver med humanitært arbeid. Her forleden snakket jeg med en av disse. Vedkommende er pensjonist som bruker deler av sin pensjon på å finansiere et barnehjem i India. Denne personen kunne med stor entusiasme fortelle at dette har vedkommende drevet med i mange år, og at flere av disse barna har tatt høyere utdanning. Enkelte har til og med fått stipend til Harvard og andre prestisjerike universiteter. Hun la også til at hun reiser til India årlig for å besøke barnehjemmet.

Det hun fortalte meg var kjemisk fritt for moralisme. Hun satt ikke på sin høye hest og pekte sin moralske pekefinger mot meg med et krav om at jeg måtte gjøre det samme. Hun krevde heller ikke at hennes idealisme skulle bli et nasjonalt prosjekt for Norge. Dette gjorde hun kun for å hjelpe andre, altså virkelige altruisme, ikke reklame og egoisme forkledd som altruisme. Hennes eneste glede, slik jeg forsto det, var å kunne hjelpe disse barna. Til og med jeg ble i et svakt øyeblikk litt rørt over hennes engasjement.

Det er kravet om at individers personlige idealisme skal omgjøres til et nasjonalt prosjekt som blir problematisk. Det er ingen ting i veien for at du som et enkeltindivid kan hjelpe andre mennesker. Problemet oppstår når moralistene og aktivistene mener at deres personlig idealistiske prosjekt skal bli nasjons anliggende. For det er nettopp det de gjør ved å fordømme alle som prøver å komme med motargumenter. Mediene er heller ikke til stor hjelp når de også satser på de mest tårevåte historiene, uten å gå grundigere til verks.

Dersom vi skal fortsette i dette sporet ender vi opp med å ikke kunne hjelpe noen, noe sted i verden.  Vi vil ikke lenger være i stand til å være en av de største bidragsyterne til utviklingslandene. Vi kommer heller ikke til å være i stand til å gi asyl til dem som faktisk trenger dette. Et konkret eksempel på dette er beløpet vi bruker på mindreårige asylsøkere. Mens FN ber om 25 milliarder for å hjelpe 250 millioner barn, bruker vi 2 millioner pr alenekommende innvandrer barn til Norge. Det vil si at vi gir overpriset hjelp til noen få mens vi kunne hjulpet massene. Dette kan ses på som et direkte resultat av moralistenes og aktivistenes evigvarende og hodeløse påtrykk, uten at de har tenkt på konsekvensene.

Det hadde ikke tatt livet av disse moralistene å ta seg en pust i bakken og muligens vurdere konsekvensene av deres handlinger. Får håpe at jeg ikke brennes på bålet.


89 kommentarer

Egil Orten

27.01.2016 kl.10:32

Forfatteren gjør en grunnleggende feil. Han ser ikke forskjellen mellom innvandrere og asylsøkere.

MF

27.01.2016 kl.11:20

Egil Orten: Takk, for nettopp det er jo kjernen i saken her.

Rune Kleppen

27.01.2016 kl.10:38

Det er dessverre litt typisk at du henter en enkeltuttalelse fra en person med annet politisk ståsted fra mange år tilbake. Og når det i tillegg ble uttalt i en helt annen sak enn den vi nå har med å gjøre.

Det Thorbjørn Berntsen tok opp i 2001, var jo konsentrasjonen i Grorud spesielt. Og det er jo langt i fra den sammenhengen han nå uttalte seg før helgen ?!

Og siden du, Farahmand, er Høyremann så husker du sikkert også hva din partifelle og leder i Oslo Høyre, Per Kristian Foss mente om Berntsens uttalelse den gangen ?

Foss sa; "Det er pinlig for Aps politikk at Berntsen kommer med slike uttalelser. Det er uansvarlig å stemple en hel gruppe slik han gjør. Oslo har et stort behov for innvandrere og deres arbeidskraft. Uten innvandrere ville Oslo stått stille".

Du får jo selvsagt mene hva du vil om saken, slik vi andre gjør. Men å plukke ut en enkeltsetning fra en helt annen sak for 15 år siden, det er i beste fall populistisk.

Og i motsetning til det Berntsen er, så er det direkte Umoralsk.

MF

27.01.2016 kl.11:19

Rune Kleppen: Takk for presiseringen. Artig at pekefingeren sitter løst her også.

En som ikke vil miste jobben sin

27.01.2016 kl.10:43

Når forskere sier at vi kan hjelpe 10 syrere i nærområdene for hver syrer vi hjelper i Norge, da er saken ferdig snakka. Uansett om du hater eller elsker asylsøkerne så er det til det beste for alle parter, inkludert asylsøkerne selv, at hjelpen kommer i nærområdene og ikke her oppe i nord.

10 for 1!

Vidar

27.01.2016 kl.10:44

Takk! Du treffer spikeren på hodet og slår den inn i planka med ett slag her på de aller fleste. Kun de som er altfor tette i pappen går ikke denne spikeren helt inn i.

Trond

27.01.2016 kl.10:46

Bra innlegg. Håper du ikke brennes på bål. En liten korreksjon. 2 millioner per mindreårig er det staten spytter inn til kommunene. Den reele kostnaden er ligger et sted mellom 2,5 og 3 millioner. I Skedsmo er det 3 millioner som brukes. Totalkosten livslengde per 14 åring som kommer er i snitt 20 millioner totalt inklusivt innbetalte skatter og pensjon. Dette basert på 1 som tar videre utdannelse, 3 som jobber og 6 som ikke klarer å skaffe seg jobb. Vi visker ut all læring frem til de er 14 for å lære de det norske systemet. Bedre hadde det vært om noen av disse midlene gikk til utlandet. På sikt ville dette gi et løft der og vi kunne oppretthold vår systemer. Moralistene blir med skipet ned med flagget til topps , men ingen vil lense for å holde skipet flytende. Bra innlegg.

MF

27.01.2016 kl.11:18

Trond: takk for informasjonen.

Margareth

27.01.2016 kl.10:55

Dette var fantastisk bra skrevet..og det er så riktig ....håper riktig mange leser dette innlegget..Vi har et gammelt ordtak som sier at den ene ytterligheten slår den andre ihjel..Syns det passer bra på mye i dag ......

Bente Jørgensen

27.01.2016 kl.11:06

Som vanlig - bra fra Mahmoud Farahmand! :-)

27.01.2016 kl.11:09

altruisme

MF

27.01.2016 kl.11:16

Anonym: takk

Kenneth

27.01.2016 kl.11:10

Flott innlegg!

Petter Kimmestad

27.01.2016 kl.11:16

Veldig bra og riktig analyse.

Det triste er at AP nå leder an i moralistenes argumentasjon til tross for at de har signert enighet i regjeringens innstramningstiltak.

Nå er det retorikk for å skape avstand til regjeringen som gjelder (Ref. Helga Pedersens babling) for enhver pris uten konsekvenstenkning eller forslag til alternative innstramningstiltak som vil virke.

Zain

27.01.2016 kl.11:19

:)

Odd Karlsen

27.01.2016 kl.11:21

Mahmoud.

Det innlegget var "spot on". Korrekt fremstilling av fakta fra en som har "lov" til å uttale seg :-)

Antagelig hadde motsetningene vært langt mindre hvis det i stedet for nasjonale åpne grenser hadde brukt akkurat de samme ressursene i de utsatte landene og hjelpeorganisasjonene stod for arbeidet i stedet for det offentlige.

Anders Brynildsen

27.01.2016 kl.11:31

Svært godt og poengtert. Noe for en av de store avisene.

einar lund

27.01.2016 kl.11:33

Takk for din oppsummering og gjennomgang, støtter den 100 prosent. Noen kommentarer bekrefter vel bare det du beskriver uten at de oppdager det sjøl. Har gjort meg den erfaringen at jeg alltid leser artikkelen minst to ganger før jeg legger inn en kommentar. Det burde flere ha gjort.

Kamran

27.01.2016 kl.11:38

La meg referere til dine egene utsagn, hvorfor skal andre få hjelp der de er mens du får hjelp her?

Jeg har lenge ment at Ap er Høyre, kledd i rødt. Jeg ser også at de stortsett er uenige i debatter mens når det kommer til hva de stemmer på inne på tinget så er de stortsett enige. I opposisjon snakker Ap varmt om innvandrere mens i realiteten sendte de like mange asylsøkere tilbake og "hjalp dem der de var" så lenge de satt i regjering.

For meg og mange andre som du kaller for såkalte moralister så er det like viktig at de som har behov for hjelp får hjelp, men problemet som Berntsen påpeker er måten mennesker blir behandlet på. Jeg kan ikke komme på en eneste gruppe som ville blitt busset til en eller annen øde parkeringsplass i minus 40, utenom asylsøkere da. Norge ville ikke gjort det mot sine dømte kriminelle, men her er vi i 2016 hvor politikere vil ha særbehandling av en gruppe mennesker ved å frata dem retten til å eie mer en 10.000 kroner og kunne forsvare seg når de får avslag på sin søknad om asyl for å deretter kunne straffe dem ved å kjøre dem til en parkeringsplass i minus 40 uten at de er dømt i en domstol for noe kriminelt.

Hvis det er så overfylt her så burde Høyre og FrP gå inn for å nekte alle asylsøkere isteden for å gjøre Norge mindre attraktiv og behandle mennesker som udyr, dere mener jo at det er mulig og dere vil nok få Ap med på lage selvom det alltid er noen løskanoner som ville vært uenige med Ap sentralt.

MF

27.01.2016 kl.12:50

Kamran: Takk for kommentaren. Så du mener at kjernen i det jeg skriver er at folk skal reise tilbake, og dermed skal jeg gjøre det samme?
Det hjelper å ha litt situasjonsforståelse.

Helge Sæther

27.01.2016 kl.11:56

Takk for at det finnes mennesker som deg.

Gracie Nilsen

27.01.2016 kl.11:56

Flott sagt!

Overregulert Norge, men unntakenes land, må finne alltid alternative lover og regler.Fire tusen asylsøkere, 4000 unntak.

Det må være veldig kjedelig i nord når folk skal i fakkeltog og skal ta seg av den jobben som myndighetene skal gjøre.

Jeg reagerte veldig på den heksebrenning, og mener at det burde kreves en uforbeholden unnskyldning, slik de hadde krevd om det var en Frp'er som hadde sagt det.

Samtidig reagerer på de paranoide tanker om Russland, nabolandet som vi burde ha et godt forhold til, selv om man ikke alltid er enig med hvordan de ser på/håndterer saker.

Skal Norge begynne å ta imot alle mennesker som blir sendt ut fra andre land fordi vi vet bedre? Etter min mening er dette en unødvendig dobbelt behandling. Først sees saken i Norge så skal sees hvordan blir behandling i Russland. Det sier seg selv at heller ikke i Norge godtas falske dokumenter, men for å sette naboen i en dårligere lys, kanskje blir de godtatt likevel...

Pressen og TV'en gjør også alt de kan for melke temaet, og det blir så kynisk at når det virkelig trenges, er virkningen borte.

Uansett, de verste er at de som virkelig trenger hjelp, de er ikke her og de får det ikke.

En ekkel mann

27.01.2016 kl.11:56

Fantastisk å se bøtteballetten som har for vane å dirigere journalister hit og ditt - brått møte på motbør.

Eliten, de maktsyke gale - De har jo hatt for vane å buse i vei med sin egoistiske ferd - helt uten å bli stilt til ansvar for noen verdens ting. Det er jo ikke slik at hverken NRK, Dagbladet, Aftenposten eller VG er kjent for å spikre sine utvalgte til veggs. Derfor er det umåtelig godt å deilig å se at "de gode riktige" - som har limt seg selv fast på de høye hvite hester - får tilbake med bølger av vanskelige saker de helst vil glemme.

Berntsen, mannen som rømte fra den multikulturelle verden han var med å skape i Groruddalen. Berntsen - som engang jobbet for arbeidere - nå? Hva jobber du for nå, Berntsen? Åja - de nye riktige stemmekveg som strømmer over grensen. Labour i England måtte jo medgi at de hadde vært for størst mulig innvandring for å sikre seg og sitt makt. Det samme har de måtte medgi i Sverige.

Det er bare her i Norge at man tror at Arbeiderpartiet her og der jobber for det "humane riktige glade gode" ... de jobber for makt - og nå er det de gamle klutene som må til siden Støre gang på gang har druknet i tåkehavet.

Så deilig å se at partiboken ikke lenger trumfer alt - og, at kjeltringer må stå til ansvar for føring og liv, om det nå så er dengang da. Er jo ellers ikke som om noen andre av politikere uten riktig stempel har fått høre ting fra før i tiden, eller?

Atter en gang takk til Mr.Farahmand for ny kjempetreff vedrørende alt av det som akk så mange journalister ikke vil røre eller grave i.

Ejoe

27.01.2016 kl.12:05

Mahmoud, du treffer blink her. Jeg er så enig med deg. Veldig godt skrevet:-)

Ole

27.01.2016 kl.12:13

Jeg kunne endt opp som høyreekstremist. Hadde det ikke vært for stemmer som dine og andre, feks Maajid Nawaz, hvem vet hvor jeg og mange andre kunne vært idag.

Du aner ikke hvor viktig det er med stemmer som deres.

Faren din

27.01.2016 kl.12:34

Jeg synes dette innlegget beskriver situasjonen meget godt. Spesielt det med at et eget personlig engasjement skal bli et nasjonalt ansvar.

Jeg tror mange av de som engasjerer seg har behov for å eksponere seg selv i media mer enn at de bryr seg om andre

Jan

27.01.2016 kl.12:43

Veldig bra skrevet. Denne må deles!

Afufix

27.01.2016 kl.13:03

Egil Orden, du har visst et større klarsyn enn de aller fleste. Er du så sikker på at alle asylsøkere har behov for asyl, eller kan enkelte av dem ha vikarierende motiv? Kanskje er det slik at den kategorien kommer til alle andre land,bortsett fra Norge?

Christofer

27.01.2016 kl.13:05

De statlige overføringene kommunene kasserer inn for å bosette EMF (enslige mindreårige flyktninger,) er ikke øremerkede, og store deler av disse brukes innenfor andre enheter, eller står og godgjør seg på rådmenns disposisjonskonto.

Jan Johansen

27.01.2016 kl.13:10

Kamaran: «Jeg kan ikke komme på en eneste gruppe som ville blitt busset til en eller annen øde parkeringsplass i minus 40, utenom asylsøkere da»

Murmansk er en øde parkeringsplass i Sibir?

Karin Andersen

27.01.2016 kl.13:10

Hvorfor har ikke NRK eller TV2 et eneste innslag om forholdene i nærområdene for tiden? Er vel kanskje litt flere som fryser og sulter der enn i Kirkenes?

Hadde TV-kanalene tatt et moralsk ansvar, så hadde de daglig minnet folk på at vi kan hjelpe 14 ganger så mange i nærområdene for samme pris.

Dessverre så vil vel det gi FRP poeng, så derfor fokuserer vi kun på de få asylsøkerne som regjeringen sender ut av Norge. Jeg blir kvalm av dobbeltmoralen.

rune

27.01.2016 kl.13:24

Det er beste og det mest ærlige som har blitt skrevet om asylstrømmen. Dette gir et spark til begge sidene i konflikten

Begge parter er like uærlige

Nepse

27.01.2016 kl.13:28

Du sier alltid sannheten, støtter deg 100% stå på! :)

Marcus Røsand

27.01.2016 kl.13:38

Takk, Mahmoud Farahmand! Voksenopplæring på sitt beste.

Jeg sier som alltid; Etikk og moral er viktig barndomslære. Realisme er enda viktigere voksenlære!

MF

27.01.2016 kl.13:39

Marcus Røsand: Det kan hende ditt sitat blir brukt i en eller annen sammenheng.

Karl

27.01.2016 kl.13:42

Og Arbeiderpartiet klager over at de ikke når fram i asylsaken....

Dolphin

27.01.2016 kl.13:46

Tusen takk nok en gang for kloke ord som senker pulsen et par hakk. For min del er det fornekterne fra den politisk korrekte venstreside, apologetene, moralistene, som gjøre meg mest bekymret.

Øivind Thorbjørnsen

27.01.2016 kl.14:03

Er bare så dritt lei PK og moralister som drar rasist kortet så fort noen er bekymret for Norges fremtid. Tror det kan være fornuftig å høre på mennesker som kjenner ideologien til migrantene, av egen erfaring.

hotmail

27.01.2016 kl.14:16

Flott kommentar. Bra vi har fått innvandrere som deg til landet med noe mellom ørene. Som du påpeker er dette noe store deler av den opprinnelige befolkningen ser ut til å mangle.

Det vi holder på med kan sammenlignes innenlands at vi gir alle sosialtrygder til 1% av de som i dag går å sosialtrygd og ikke gir de resterende 99% noe som helst.

Bare i en erkehvit multikulturists hode dette virker smart.

HH

27.01.2016 kl.14:20

En debatt om å hjelpe her eller der, må ha som utgangspunkt at vi faktisk både ønsker og har en forpliktelse til å hjelpe.

Når den voldsomme entusiasmen for å hjelpe andre steder plutselig kommer når folk står ved grensa, så blir det bare grumsete.

Langt på vei så er det jo paradoksalt nok de som er mest negative til bistand og har fremført argumenter som "hvorfor skal vi hjelpe andre når våre eldre ligger og bader i avføring?", som nå har blitt nestekjærlighetens apostler.

MF

27.01.2016 kl.14:33

HH: saklig og godt innspill. Takk

Urd Synøve Vandbakk

27.01.2016 kl.14:27

Er så enig i det du skriver at jeg trodde nesten det var meg selv som hadde skrevet dette :-)

Takk skal du, du er en klok mann !

Kamran

27.01.2016 kl.14:35

Nei. Jeg stilte et spørsmål. Enten misforstår du spørsmålet eller var dette bare en bevisst forsøk på å påta deg offer-rollen.

Tor

27.01.2016 kl.14:37

Det er jo ett paradoks at de som ønsker og investere i nærområdene og hjelpe både flere mennesker og samtidig også nå fram til de fattige som ikke har råd å reise til Skandinavia, de blir stemplet som inhumane. Opp ned verden vi lever i.

Leste og i Engelske The telegraph at det er og sannsynligvis mange av Syria flyktningene til Europa som støttet Assad's regime. Når de sier de solgte eiendommen sin og begge bilene etc før de reiste så er det ikke usannsynlig at en så priviligert familie var på godfot med regime. Og hvem iallverden kjøpte egentlig huset og bilene deres? Tror ikke akkurat regjerings fiendtlige mennesker ville planlagt framtiden sin i Syria.

De fattige som ble undertrykt av regimet derimot, de befinner seg fremdeles i nærområdene da de har jo ingen penger til og reise noen plass. De kan visst ikke vinne uansett fordi Money talks og vestens støttepenger blir istor grad lagt beslag på av de som hadde råd å reise til Europa, så de svakeste blir atter engang stående som taperne.

Halvard Livastøl

27.01.2016 kl.14:43

Godt skrevet og viser enkelt individet ,og at du våger i en tid hvor det snart ikke går ann å si noe om innvandringen for da er du rasist,jeg ser ikke farger men folk , innvandrere skal intrigere seg ,og ikke at vi skal forandre oss til vi blir ansiktsløse,troløse ,og uten å få lov til å uttale oss om negative ting som følger med en stor innvandring til et lite land.

Kjetil

27.01.2016 kl.14:44

At sosialistene ikke skjønner at politikk handler om å prioritere med begrensede midler er merkelig.

Når man velger å bruke 50 milliarder kroner på å importere 50.000 asylsøkere i Norge, så har vi selvfølgelig 50 milliarder mindre som kunne blitt brukt til å hjelpe 5 millioner på mennesker på flukt i nærområdene.

Bjørg Pettersen

27.01.2016 kl.14:57

Veldig bra sagt 😊👍 Og til dem som mener du ikke fikk med deg at det er forskjell på asylsøkere og innvandrere,så tok du med alle 😉👍💐 Mange fler kan få hjelp om man kan hjelpe der de er pga penge verdi ! Takk 😊👍

Gunnar

27.01.2016 kl.16:10

TF: Takk for et saklig og godt innlegg som setter fokus på de riktige tingene!

Jeg vet det er mange som er helt enig i det du skriver, men det er dessverre slik i dette landet at meninger som venstresiden ikke liker blir raljert med på alle tenkelige måter.

Cecile_M

27.01.2016 kl.16:26

Veldig god beskrivelse, en forhøyelse og lese! :-)

Hallgard Vormann

27.01.2016 kl.16:32

Men han sa det i valkampen i 2001, så han meinte det heilt sikkert ikkje. ;)

Anja

27.01.2016 kl.16:39

Virkelig bra skrevet 👍👍

Julius

27.01.2016 kl.17:03

Meget bra skrevet. Det var interessant å lese.

Håper du ikke bryr deg om de enkelte sleivsparkene som enkelte kommer med i kommentarfeltet.

Bjøllo

27.01.2016 kl.18:19

Flott, men hvorfor er du bare hobbypolitiker. Ditt innlegg viser statsmannsformat, i motsetning til det vi hører og ser fra de fleste av dagens stortingolitikerene. Fra SV/V/KrF og langt inn i arbeiderpartiet er det fullt opp av moralister som ikke egner å tenke prinsippielt og rasjonelt. Det er vanskelig å se på disse som egnede ledere/lovgivere i en moderne stat. Og dette kan vare ved, fordi media (med noen få unntak)i asylsaker helt svikter sin oppgave som er¨å informere, avsløre og stille kritiske spørsmål til bl.a de styrende organer. Vi har altså fått småformatspolitikere, og aviser/TV med en journalistikk som mer ligner ukeblader enn viktige meningsdannende organer. Håpet for fremtiden må være at folk flest har bedre vit, og at det vil vise seg ved kommende valg. Jeg har liten tro på at asyladvokatene, NOAS og Refugee to Artic, og andre underbruk av SV, som har vært tonegivende i mediabildet i det siste, har noen særlig stor støtte hos folk flest, selv om oppførslen til media og politikerne kunne tyde på noe annet

Arne Just Lund

27.01.2016 kl.20:05

ET godt skrevet kommentar, som tar for seg forholdene i vår virkelige verden på en rasjonell og klok måte. De som representerer barmhejrtighets industrien kaller sine kritikkere netttroll og prøver å anmelde oss slik at vi ikke får si hva vi mener. Religiøs fascisme er det som ligner mest. Man tar drastiske metoder i bruk når man sloss om fellesskapets milliarder.

Steffen

27.01.2016 kl.20:22

Norges Grunnlov §2 sier at den skal sikre demokrati rettsstaten og menneskerettighetene. Man er altså ikke "moralister" hvis man vil hjelpe forfulgte som søker asyl, men "kun" i takt med Norges Grunnlov.

Geir Isaksen

27.01.2016 kl.20:23

Hei Mahmoud

Helt enig med deg. Noen sier her at du blander sammen asylsøkere og migranter. De skjønner jo ikke ditt poeng.

Som jeg mener da:

En stor fare oppi dette nå med strømmen av flyktninger ( hvor svært mange er økonomiske migranter er påvist; FN sier idag at ca. 60% er i denne gruppen) er følgende:

Jo mere og lengre man hører og retter seg etter (U)moralens voktere, jo lengre man venter med vanskelige tiltak, jo hardere blir tiltakene når man oppdager at man er trengt opp i et hjørne

Europa er nærmere det hjørnet enn det vi er, foreløpig. Om ikke lenge, blir alle hjelpeorganisasjoner byttet ut med Europeisk politi og militærstyrker, med skarpe våpen. Da er godheten kommet så langt at vi har et valg om å bli utslettet, eller å forsvare det vi har.....

Dette er enkel menneskelig psykologi.

De mange kritikere og realister som på sine måter har prøvd å advare oss om dette, er av mange såkalte "gode hjelpere" og journalister blitt kalt fremmedfientlige, og mange forsøker å sammenligne kritikere på uhyrlig vis med nazister og tilsvarende demonisering. På grunn av dette, kommer denne boomerangen nå til å smelle rett i fleisen på Europa og oss i Norge.

Sonja

27.01.2016 kl.21:00

Kjempe bra! Flott formulert :)

Rune Egilson Kaarud

27.01.2016 kl.21:38

Tusen takk for en nyansert og god kommentar. Du har fullstendig rett i det du skriver. Vi må hjelpe de som trenger det mest og ha mulighet til å fortsatt kunne gjøre det i framtida. Måten vi hjelper på nå er ikke bærekraftig da vi bruker opp ressursene på noen "relativt" få her hjemme istedet for å hjelpe folk som trenger det ennå mer... Og vi kan også hjelpe mange flere i nærområdene for de samme pengene. Selv har jeg støttet ei jente og hennes familie i Nord India siden 2008 gjennom Plan Norge. Synes mange flere skulle gjøre det samme!!

Bang Chau

27.01.2016 kl.21:52

Dette var trist.

Personlig engasjement må ikke rakkes ned på, gjøres mindre verdt eller reduseres til et selvrealiseringsbehov. Det er når enkelt mennesket mobiliserer at vi nettopp kan få til forandringer på nasjonalt nivå. Også globalt. Og forhåpentligvis er det dere med moralen i behold, sammen med godhetstyranner og idealister som kjemper og tørr synes. Ikke la dere bli hysjet på. Ja takk, til troen på at enkelt mennesker kan bidra til at nasjoner tar ansvar og forandringer kan skje. Til det gode for andre. Og til det beste for verden. Hilsen Bang Chau aka moralist, idealist og en evig takknemlig vietnamesisk båtflyktning, som en gang fikk hjelp og slapp inn i landet, takket være noen få stakkarslige idealister.

Stig

27.01.2016 kl.22:18

For meg virker det som at Stortinget er Norges største barnehage. Alle er stygg med alle. Løgn er dagligdags. Alt det vi lærer på skolen, "Gjør mot andre" er feid av banen på Stortinget. Du skal ikke mobbe - men de mobber jo hverandre til de blir sprutrød i fjeset. Hva er dette for noe tull ?

Skulle ikke tro at Krf var for god til å lyve for velgerne. Følge Bibelen og de 10 Bud er helt blåst bort. Det virker som alt er lov når det kalles "Politikk" Skammelig spør du meg.

Arbeiderpartiet falt på meningsmålinger. Derfor må de gjøre noe tiltak for å øke oppslutningen igjen. Frem i media er tingen. Nå er det opposisjonen med AP og SV i spissen som gir full gass med å finne noe dritt på regjeringspartiene. Hvis de ikke finner noe så finner de på noe. Det ender med at de spytter i motvind.

Det som politikerne ikke skjønner er at velgerne er ganske oppegående. Velgerne forstår med en gang stuntet som f.eks Gahr Støre utfører. Sarte sjeler vil sikkert falle for dåren.

Er helt enig med MF som sier at vi ender opp med å ikke kunne hjelpe noen, noe sted i verden. Vi vil ikke lenger være i stand til å være en av de største bidragsyterne til utviklingslandene. Vi kommer heller ikke til å være i stand til å gi asyl til dem som faktisk trenger dette.

Stine Marie

27.01.2016 kl.22:32

Helt enkelt fantastisk godt skrevet.

Anne Tveter

27.01.2016 kl.22:46

Hei, interessant det du skriver men jeg tror årsakene til at de såkalte moralustene engasjerer seg er mer sammensatt. Inntil for få år sidenn gikk de fleste nordmenn på søbdagsskole. Der lærte vi lignelsen om "den barmhjertige samaritan". Den ligger som et imperativ hos mange troende og varianter av denne hos folk med et mer perifert forhold til kirken. Vi har plikt til å hjelpe vår neste. I dag er det asylsøkeren. I mirgen kanskje noen andre. I møte medcrealpolitikken blir det komplisert men jeg tror det er viktig å ikke undervurdere dette aspektet.

LindaB

27.01.2016 kl.22:47

Det er slikt vi trenger mer av, en godt integrert mann med aner fra de fjerne strøk selv. Du er kanskje født i Norge eller flytta hit senere, men deg skal jeg kalle norsk med glede. Du står med oss, du vil oss (deg selv) det beste.

Nettopp det at du har et navn mange automatisk forbinder med en muslim gir det du sier ekstra poeng. Selv de venstreradikale vil lytte til deg.

Må bare få takke for det du sier.

Det er gode sannhetsord. For ja, det handler nemlig til syvende og sist om hvor vi kan hjelpe mest.

Hva som skaper mest ro innad i Norge.

Hva som på lang sikt er realistisk.

Norge har begrenset kapasietet, det har alle europeiske land. Det absolutt eneste håp for det syriske folk, og andre mennesker fra forfalne land, er at vi setter fokus der de kommer fra. Det er der vi må bygge opp og hjelpe.

Ditt innlegg var rett og slett bare en gave til det norske folk. Håper "alle" leser det.

HKS

27.01.2016 kl.22:54

Beste innlegget jeg har lest på lenge. Måten du argumenterer på gir en etterlengtet motpol til en litt for venstrevridd debatt.

Helge Ellevset

27.01.2016 kl.23:11

Så ekstraordinært. Er det reellt? En innvandrer som ikke har en agenda om hvor vondt og vanskelig det er å være fra en annen kultur, programforpliktet til å forsvare alt øst eller sør for Middelhavet MOT det norske? Dagens gryende rasisme i Norge er et naturlig forsvar mot samfunnsutviklingen som innvandring står for, og dette vil bare øke. Hvis flere innvandrere hadde mer objektetive holdninger til dette, ville folks forsvarsmekanismer være mindre og vi ville få langt mindre rasisme enn vi vil få med årene.

HKH Hammerfest

28.01.2016 kl.08:54

Vanskelig tema godt formulert. Veldig bra!

Terje

28.01.2016 kl.15:22

Hvordan liker Farahmand at motsatt leir av " moralistene " mener at innvandrere er tyver og kjeltringer og voldtektsforbrytere og voldsforbrytere? Bør han ikke først og fremst rekke en moraliserende lang finger mot disse som ikke liker andre folk og raser? Men det passer vel ikke. Skal en gjøre politisk karriere må en vel holde seg inne med de som driver politikken en selv ønsker og er endel av. At han mener at ingen skal forsvare flyktninger som kommer til Norge, fordi de skal ordne biffen selv er mer enn utrolig. Takket være disse forsvarerne kan vel Farahmand uttale seg som han gjør. Eller hva mener ham om at enkelte i hans egen leir og FrP-sin leir kaller innvandrere for møkk og dritt, og at alle som en bør returneres dit de kom fra? Er det ikke godt at noen står opp i mot slike uttalelser?

Bekymret

28.01.2016 kl.16:20

Det vesentligste her er det med å ikke importere mennesker for å hjelpe dem her, eller generelt i Europa, da det er en ekstremt dyr metode som hjelper en bitteliten andel i forhold til hva som kunne vært gjort med de samme eller t.o.m mindre midler, i nærområdene. Vi bruker milliarder på noen få, mens FN trenger desperat noen få millairder til de mange. Det er også fornuftigere å la folk med sine sedvaner, utdannelse, samfunnssyn, etc, komme til nærområder der det ikke er helt annerledes. Det bunner kanskje i at noen tror våre Europeiske samfunn tåler "hva som helst"... Men de gjør ikke det! Både "motreaksjoner" som skaper alvorlig splid blant egne innbyggere, samt det faktum at våre økonomier er makro-organismer, og de kan kveles! Da går Europa fra å være i stand til å ta vare på seg selv tross stor arbeidsløshet allerede... og kunne være generøs overfor andre verdensdeler... til å ikke klare noen av delene. Det går an å ødelegge Europa - det er menneskeskapt, ikke Gude-gitt!

Marchus Stensrud

28.01.2016 kl.16:31

Veldig godt skrevet. Hjelpe i nærområdene er veldig viktig. Bygge opp igjen det som har blitt ødelagt, slik at folk kan få en trygg fremtid. Og vi må hjelpe dem som kommer hit og trenger hjelp. Ja takk, begge deler. Det må til for å rydde opp i menneskevandringen som er skapt pga krig og sult.

Olav Lundesgaard

28.01.2016 kl.16:34

Når skal det bli slutt på disse regnestykkene om hvor mye mindreårige flyktninger koster. Disse kan med fornuftig integrering og skolering bli dyktige arbeidsfolk som Norge trenger. Klart det koster mye i starten. Men hver eneste unge født i Norge av norske foreldre har kostet landet mange millioner før de kan gå ut i arbeidslivet når de er 18-26 år gamle. Og uten innvandring fødes det alt for få barn her i landet.

Hans-Egill Berven

28.01.2016 kl.16:59

Greit. Jeg ser dine poenger. Selv om jeg misliker bruken av ordet moralister. Det føles som om høyresiden kaprer det ene ordet etter det andre og viser begrepenes vrangside. Det er en smart måte å kjempe en politisk kamp på men bidrar til enda mer polarisering. Det er ikke galt å være hverken snill (snillisme), god ( godhetens tyranni) eller moralsk.

Forøvrig stiller jeg meg skeptisk til høyresidens snakk om hjelp i nærområdene. For det første: nærområdene må være noenlunde trygge, ha plass, ha vann nok, og ikke bli destabilisert av en vanvittig og økende mengde flyktninger. Sistnevnte betyr mye i den grad man ikke ønsker en spredning av konflikten.

For det andre: har regjeringen begynt å bruke penger på nærområdene eller er det bare tom retorikk? Jeg har bare sett Erna og Lysthaug på tur. Men ingen storsatsing som det har vært tale om.

For det tredje: moralistene på venstresiden jubler ikke over utsendelser av flyktninger. Det gjør regjeringspartnerne til Høyre. AP har returnert flyktninger siden 1975. I skam. Det skal heller ikke være lett å sende flyktninger ut på veien igjen. Det synes å være lett for FRP. Hvertfall når utsendelser blir feiret på FB. Hurra.

Da velger jeg heller å være moralist. Selv om det kan virke dobbelmoralsk.

Realist

28.01.2016 kl.17:51

Bra Mahmoud Farahmand!

Fardin

28.01.2016 kl.18:46

Interessant at det lar seg gjøre å kritisere moralister og moralistiske hersketeknikker, kun ved å moralisere!

MF

28.01.2016 kl.23:26

Fardin: artig kommentar ??

Una

28.01.2016 kl.21:15

Det kan være lurt å ikke skrive så voldsomt akademisk korrekt med mange store ord og vide formuleringer. Det er ikke mange av frp-vennene dine som forstår hva du egentlig vil frem til.

Du blir nokså moralistisk selv når du begynner å mene noe om hvordan det "burde være", for hva er egentlig moralisme?

Men hei - godt skrevet.

MF

28.01.2016 kl.23:30

Una: jeg er av og til i tvil om noen andre enn de på venstresiden kan lese og skrive. Men hei - nedlatenhet er alltid en god teknikk. Takk

tord

28.01.2016 kl.21:33

glitrende skrevet!

Forøvrig virker det som at mange tror at Russland er et sort hull i bakken ned til styggen selv. Skremmende at mange tror i ramme alvor at russiske myndigheter er så odskapsfulle at de ville stått og sett på at folk frøs ihjel utendørs i minus 40 i deres gater. Russland er ikke et ondskapsfullt kommunistisk regime. Vesten blir proppet full av propaganda om hvor fælt det er i Russland. Hva feiler det folk som svelger uhemmet all propagandaen?

Houman

28.01.2016 kl.22:15

Til Farahmand og alle andre som mener at "de" burde hjelpes i "nærområdene": har noen av dere vært i nærområdene og sett hvilke forhold som råder? Eller spurt folk som har vært i disse nærområder hvordan flyktningene trives? Eller blir det litt ubekvemt å være undersøkende på en måte som kan undergrave ens bastante holdinger og urealistiske forestillinger. Og til hobby politikeren: jeg håper neste gang noen kommer med ideen om å bombe et land til demokrati, kan du fremvise integritet som finnes et eller annet sted i ditt vesen og si nei. La dem ordne det selv, så slipper de for å bli flyktninger og vi slipper for å bli landeveisrøvere som må frata dem deres "rikdom", og samtidig slippe all maset fra moralistene, godhetstyraner osv.

MF

29.01.2016 kl.08:37

Houman: Som du selv påpeker så er jeg nok passe fri for integritet, det er derfor jeg kun fronter populære saker, og skriver om måte og små pusekatter.
Hva angår nærområdene så har til og med FN sagt at årsaken til at flyktningstrømmen ble utløst var mangel på hjelp i nærområdene. Det må selvfølgelige være økonomisk overkommelig for nabolandene å gjøre dette. Dermed må det brukes penger i disse områdene. Det sier seg selv at Libanon, Jordan og Kurdistan ikke kan bære den økonomiske byrden alene og er avhengig av støtte fra de rikere nasjonen i Europa. Men den beste løsningen vil være å bruke penger på å bygge fasiliteter, infrastruktur og hjelpeapparat i nærområdene for hjelpe flest mulig. På denne måten for vi hjulpet 10 ganger så mange mennesker. Deretter må vi se på en løsning for kvoteflyktningene. Det er de som muligens trenger vår hjelp aller mest, for eksempel de kristne som drives fra skanse til skanse i Midtøsten, og helst hives overbord når de er på vei til Europa.
Jeg vil gjerne at folk skal hjelpes, men den belærende og nedlatende holdningen fra moralistene er destruktiv.

Stig

29.01.2016 kl.07:56

Et godt og reflektert innlegg som viser at bloggere tar over der journalister svikter. Den norske eliten i media er så samkjørte og politisk korrekte at de ikke evner å fremme kritiske meninger. En liten elite i media har bestemt hva som er riktig og galt å mene, hvem som er de gode og hvem som er de onde. Nåde den som ikke følger saueflokken - gjerne utfor stupet dersom det går galt. Frp ville hjelpe hundretusener i nærområdene og ble latterliggjort av eliten i media. Jonas Gahr Støre inviterte 10 000 og ble møtt med trampeklapp. Det gikk veldig galt. Når Sylvia Listhaug fra hatobjektet Frp vil stramme inn og rydde opp blir det drama, tårevåte historier i media og mye teater og spetakkel fra eliten sin side. En politiker fra MDG vil brenne henne som heks - uten at det fører til annet enn noen små oppslag i media og forties i NRK og TV2. Han tilhører de gode venstreside og må gjerne være heksejeger. Nå møter AP seg i døra og går på med en smell. Boomerangen treffer partiet i bakhodet. Men som vanlig dysses det ned i media og NRK og kommentarfeltene der "trollene" befinner seg stenges. Mon tro om de største trollene befinner seg i media - Mediatroll? Vi har fått et pressekorps vi ikke kan stole på.

Stig

29.01.2016 kl.09:33

Ser at jeg har en navnebror i debatten.

Nå er det stor oppstandelse i Arbeiderpartiet etter at Tåkefyrsten Jonas Gahr Støre er på bunn i en ny meningsmåling om innvandring. AP spyttet i motvind og nå kom resultatet.

Jeg tror: Før Stortingsvalget 2017 vil det komme omrokkeringer i ledelsen. Jeg tror at de gamle traverne som Støre og Pedersen blir byttet ut til fordel for den yngre generasjon - de som er rundt 35 år.

Kanskje litt kontroversielt - men det blir spiselig etter hvert. Det kommer, vent å se. Norge og Europa kan ikke ta imot alle flyktningene som kommer. Flertallet av de som kommer er unge menn i sin beste alder.

Europa må begynne å tenke nytt. Europa må trene opp flyktningene slik at de selv kan krige mot Daesh. Det kan ikke være slik at vi sender våre menn og kvinner i krigen, mens flyktningene sitter lunt og godt hjemme, med bena på bordet og sigar i munnen. Det blir feil.

Daesh ønsker kaos i Europa. Det er en del av stategien. Daesh ønsker at dette skal være en krig mellom religioner. Det vi ser nå er kamp mellom Sunni, Shia og hva de nå andre heter.

doffi

29.01.2016 kl.10:54

Hei!

Bra skrevet og riktig poengtert! Et stort problem er at media/politikere/bloggere/rikssynsere/etc/etc bryr seg mest om hva andre må gjøre for å endre verden. Skal man endre verden så må man selv være endring man ønsker å se i verden ;)

MF

29.01.2016 kl.10:57

doffi: Kenner en annen som bruker samme vendinger. Ser poenget ditt :) (doffen har vel ikke daua)

Doffi

29.01.2016 kl.11:19

MF: den vendingen var vel også tanken til MJ i "man in the morrow" ;)

Hehe! noen reklamer setter seg på husken ja! var vel vg reklame den "doffen har daua" var fra. Likte også "er det pule du mener mamma".... :p

MF

29.01.2016 kl.12:16

Doffi: hahaha

Olmed

29.01.2016 kl.19:34

Noen av oss kommer aldri til å samtykke til dagens skjevfordeling kamuflert som godhet.

Bruk pengen i nærområdene. Glem partiboka og begynn å bruk hodet!

mogens Kristiansen

30.01.2016 kl.00:12

Prøv å se lyst på saken slik din Statsråd for Innvandrings- og integreringsaker gjør!

Venter 60.000 asylsøkere: ? Vi har full kontroll!

Innvandringsminister Sylvi Listhaug (Frp) mener regjeringen har full kontroll på asyl-situasjonen.

Les på TV2.no Utenriks

Hans Lund

30.01.2016 kl.09:37

Takk for forstandig, godt gjennomtenkt debattinnlegg.

Mer er det ikke å si om den saken.

Kristine

30.01.2016 kl.12:53

Veldig godt skrevet !!

Jeg leser at AS Norge i år bruker millioner av kroner på å ha en antatt tilstrekkelig mottakskapasitet for et antatt maks behov. Et behov vi i realiteten hverken kjenner eller kan kontrollere. I tillegg tilkommer alle millionene for håndteringer / søknadsbehandling av alle flytningene , herunder transport hit og hit. Det måtte da et adskillig bedre ressursanvendelse om vi hadde avstemt et antall flytninger vi er i stand til å hjelpe og integrere per år. Dette antallet hentes inn i landet som kvoteflytninger. Vi hadde hatt kontroll på innvandringen, sikret et styrt mottaksapparat, og dessuten at vårt bidrag tilkommer de med størst behov. Flyktningen som måttet kommer inn andre veier finnes det ikke et tilbud / apparat for ( hvilket vil være et viktig bidrag til å redusere næringsgrunnlaget til menneskesmuglerne ) I tillegg må midlene så klart økes for å gjøre levevilkårne bedre i flyktningsleirene .

Skriv en ny kommentar

hits