hits

Den allmektige imamen

Forrige uke raste debatten om den integreringshemmende imamen i Kristiansand, eller bedre sagt det var ingen debatt for alle var enig i at han var p brtur. Hans uttalelser kan ses p som bagatellmessige, men dette utspillet er kun en av mange heller spesielle utspill fra diverse imamer.

En imam er egentlig ikke noe annet enn en person som er valgt av menigheten til lede bnnen. Den eneste kvalifikasjonen vedkommende trenger er kunne koranen, ha en god forstelse av Islam og vre en god muslim. Imamens oppgaver er lede folk i bnn og si noen bevingende ord fr bnnen. I praksis kan enhver som er en god muslim vre imam. I mange muslimske land i verden har imamen ogs en tilleggsfunksjon som landsbyens kunnskapsperson. En person folk i lokalsamfunnet gr til for f rd om stort og smtt. Dermed fr imamen en viktig rolle i lokalsamfunnet. Imamene blir ogs et verkty for utve sosialkontroll over sin muslimske flokk. Dette gjres blant annet gjennom de plegg og forbud imamen predikerer ut i fra sin tolkninger av de religise tekstene. Denne sosiale kontrollen anses av enkelte helt ndvendig for tviholde p utdaterte kulturelleskikker som er lite forenlige med sekulre verdier.

Som et ledd i den sosial kontrollen har vi opp til flere ganger registrert at imamer uttaler seg om forhold som burde vre utenfor deres innflytelsessfre. Det siste eksemplet er deltakelse i barnebursdag, tidligere har det vrt kjnnsdelt svmming og barnehijab. I 2014 anklaget en imam i Skien Hgskolen i Telemark for rasisme p grunn av hgskolens niqab-nekt. Noen r tidligere uttalte en imam i Oslo at nordmenns negative syn p muslimer skyldtes en jdisk konspirasjon.

Imamenes uttalelser sier ogs noe om deres verdisyn og deres ideologiske orientering. Det er flere imamer som har uttalt at de identifiserer seg med verdiene til det muslimske brorskapet og andre som tar det iranske presteveldet i forsvar.

Man kan stille seg sprsmlet om det er p hy tid slutte med luftige lfter om norsk imam utdannelse (hva n enn det skulle innebre), og heller iverksette umiddelbare kontrolltiltak. Samfunnet vrt er ikke tjent med og har heller ikke rd til integreringshemmende imamer som forkynner konspirasjonsteorier, hat og religist vranglre.

7 kommentarer
marianne thomassen

marianne thomassen

Frste gang jeg hrer et konkret forslag til hvordan man skal f slutt p imamer som hemmer integrering. Hvilke kontroll tiltak kunne man iverksatt ?

Er det ikke p tide med en kvinnelig Imam i Norge ? Hva med en homse-Imam. Nr fr Norge sitt frste homse bryllup i Moskeen ?

Det er 50 r siden den norske kirke fikk sin kvinnelige prest. Dette viser at kvinner kan gjre tjeneste i kirken p lik linje med menn.

Hvorfor har kvinnelige prester gtt fra vre svrt omstridt til bli svrt akseptert i lpet av 50 r?

Noen vil naturligvis peke p pvirkning av Kvinnene har tilfrt kirken og prestetjenesten dimensjoner som ikke menn kunne greie alene. ?tidsnden? og p politisk press.

2 andre faktorer som de viktigste. For det frste har en intens debatt om saken vist at de teologiske argumentene mot kvinners prestetjeneste var for drlige. De var for drlig fundert, og de ble anvendt p et svrt isolert felt. Det ble etter hvert uforstelig for de fleste hvordan man ikke kunne godta en kvinnelig kapellan, mens man uten blunke aksepterte kvinnelige rektorer, bedriftsledere og statsministre

.

For det andre har den jobben kvinnelige prester faktisk har gjort, vist at dette er en god ordning for kirken.

Mange mente i 1961 p ramme alvor at kvinner ikke kunne gjre en like god jobb som menn. 50 rs erfaring har vist at det var feil. Ikke bare har kvinner gjort en like god jobb som menn; de har ogs tilfrt kirken og prestetjenesten dimensjoner som ikke menn kunne greie alene.

Moskeene har kvinnelige ledere som underviser andre kvinner i islam,

Nettavisen skrev i 2015. Menn kan ikke ha monopol p formidle Koranen, mener danske Sherin Khankan, som n vil etablere en egen kvinnemosk med kvinnelige imamer i Kbenhavn. I Norge hilses debatten velkommen, selv om ingen s langt har tatt til orde for kvinnelige imamer her.

Det er ikke islam som plegger at det kun er mannlige Imamer, det er kun tradisjon. Drar du til muslimenes hellige sted, Mekka, ser du kvinner og menn sammen.

Mannlige imamer og adskilte bnnerom for kvinner og menn er tradisjonen innen islam. Er det ikke p tide bryte disse tradisjonene i Norge ?

Sverre Alhaug Hstmark

Sverre Alhaug Hstmark

Det er rett! I det asylskere ankommer Norge, kan alt vre sre cel. Men s sr imamene til i innvandrermiljet. Og segregeringen starter. Desverre benytter regjeringen seg avvrdgivere med sgregeringsinteresser insitt integreringsarbeid. Hper at andre rster fra islsmsk hold som Lili Bandehy og Walid al Kubaisi slipper til.

Du kan ikke bruke kvinner som imamer for menn. Hennes bnn blir akseptert, men ikke mannens eller gutter som har kommet i puberteten.

Homoekteskap i islam blir det noe aldri akseptert selvom det finnes mange som er det. Men mann Jan velge hva man vil vre selv, s fr de ta konsekvensene selv. Vi mennesker skal ikke dmme folk over hva de tror p, religion de flger osv. Det fr Gud ta den dagen det kommer.

Kirken hjernevasket og generasjon etter generasjon i nesten 1500 r fr renessansen kom hvor folk begynte og tenke for seg selv og ske kunnskap og selvutvikling, noe som frte til andre holdninger og humanisme, og i takt med at kirken mistet sin makt over enkeltmennesket hjulpet godt p vei av blant anner Marthin Luthers opprr mot pavekirken s brt fler og fler mennesker ut av kirkens klr.

I Europa kommer Islam ansikt til ansikt med den samme kunnskap og opplyste mennesker som kan tenke selv som kirken har krysset sverd med og Islam vil f kjenne p det samme trykket utenifra som kirken har gjort, s fr vi se da p sikt om det vil utgjre en positiv forskjell.

Ingar Einar Fuglseth

Ingar Einar Fuglseth

Jeg skulle nske alle ble sekulre og kunne gjort noe kreativt sammen. be halve dagen er bortkastet, om det s gjelder islam, kristendom eller andre religioner.

St p du er den som sier sannheten! Ikke den blodrde Akhtar som kun spiller offerrollen.

Skriv en ny kommentar